Om oss

Fagpanelet i VGs Vektklubb.no består blant annet av treningsekspertene Trine Hattestad, Anne Mette Rustaden, og Trine Bækkevar Semb. De har alle erfaring med å hjelpe folk til å trene seg ned i vekt. Her på bloggen deler fagekspertene sine egne treningsøkter med deg.

Trine HattestadTrine Hattestad (45) har vært med i Vektklubb siden 2007. Hun er tidligere olympisk mester i spydkast (OL i 2000 i Sydney, Australia) og vant VM-tittelen to ganger (1993 og 1997). Hun tok også EM-gull i 1994. Trine har også en fortid som aktiv håndballspiller, og har i flere år vært håndballtrener for barn og unge. Som firebarnsmor og idrettsutøver har Trine også erfaring med trening i forbindelse med svangerskap.

Trine er daglig leder i et privat treningssenter, og er instruktør i blant annet spinning, styrketrening og pilates. Hun trives også godt med å løpe ute. I Vektklubb.no svarer hun på spørsmål om trening og skriver artikler for å motivere flere til å begynne å trene. I tillegg deler hun sine treningsøkter med deg her på bloggen.

Trine om sin trening:

Mine mål for treningen er å holde meg i form, og såpass at jeg kan henge med i ballspill med ungene mine. Føler meg ikke bra om jeg ikke får trent omtrent hver dag, kan nok kalles treningsnarkoman. Er mest fornøyd når jeg er fysisk sliten. Jeg elsker spesielt å være med å trene fotball, bandy og liknende med ungene.

Jeg trener stort sett hver dag året rundt. Trener alltid når jeg er ute og reiser. Liker godt å løpe og glane på nye steder, koser meg da.  Løper ellers også, i tillegg blir det mye spinning, styrke og pilates. I løpet av uke blir det omtrent seks dager med kondisjon. Jeg instruerer på morgentimer fire dager i uken og så blir det en del ettermiddagstrening. Liker ikke å trene sent på kvelden, blir så våken av det.

Trening er en livsstil for meg, det er sjelden jeg synes trening er et ork, da er jeg ikke frisk. Det skal mye til for meg å skulke trening. Av erfaring blir jeg sur og misfornøyd hvis jeg gjør det flere dager på rad, og derfor dropper jeg sjelden.

Anne Mette RustadenAnne Mette Rustaden (33) har vært treningsekspert i Vektklubb.no siden 2006. Hun er utdannet fysioterapeut fra Karolinske Institutet i Stockholm, og har en mastergrad i idrettsfysioterapi fra Norges Idrettshøgskole (NIH). Hun har siden 2004 undervist i fitness ved NIH, og utdannet en rekke personlige trenere og gruppetreningsinstruktører. Hun tar nå doktorgrad innen fagfeltet fitness på idrettshøgskolen.

Anne Mette er utdannet gruppetrener og personlig trener, og har lang erfaring som instruktør og personlig trener. Som mor til to små barn, har også hun erfaring med trening i svangerskap, og kjenner til den berømte tidsklemmen som småbarnsforeldre ofte opplever.

I Vektklubb skriver hun artikler om trening og svarer på spørsmål om trening, forebyggende trening og skader både for de helt utrente og de veltrente. Anne Mette er akkurat kommet tilbake fra svangerskapspermisjon, og deler sine treningsøkter med deg her på bloggen. Anne Mettes klare favorittaktivitet er langrenn, men hun trener også styrketrening, løping, dans, pilates og spinning.

Anne Mette om sin trening:

Jeg ønsker å strekke meg mot noe nytt; bedre kondisjonen, bli enda sterkere eller teste nye aktiviteter. Trening er en livsstil og mitt «fristed» hvor jeg kan reflektere over hverdagens gleder og utfordringer. De beste målsettingene og planene klekkes ut på jogge- eller skiturer i marka. Kan ikke leve uten den gode følelsen jeg får etter å ha blitt sliten.

Skiløypen, som vi strategisk har bosatt oss ved, fører rett til min jobb/barnehagen. Vanligvis går jeg på ski, jogger eller går med begge jentene i vogn eller pulk til/fra. Jeg trener kondisjon cirka fire ganger i uken, mest løping, langrenn og aerobic. Må også ha tre korte, men effektive styrkeøkter. Med treningsglade kollegaer blir det noen gående møter rundt Sognsvann eller opp til Ullevålseter. Får jeg ikke trent i forbindelse med henting/levering, tyr jeg til spinningsykkel hjemme eller løpemølle – som min mann fort etter at vi fikk barn forstod at vi trengte for «husfredens skyld». 

Er ikke redd for treningsfrie dager. Enkelte uker kan jeg ende opp med totalt to økter, uten dårlig samvittighet – bare med litt mindre godt humør. For ikke å droppe trening, avtaler jeg gjerne «treningsdater» med venner/kollegaer. I perioder hvor kroppen føles sliten og tung er jeg også flink til å trene alternativt.

Trine Bækkevar SembTrine Bækkevar Semb (35) har jobbet i Vektklubb.no siden klubben startet opp i 2005, på kundesenteret og i redaksjonen, og har vært treningsekspert siden 2008.

Trine er utdannet personlig trener og gruppetrener ved Norges Idrettshøgskole. Siden 2004 har hun jobbet ved ulike treningssentre i Oslo, som personlig trener og gruppetrener. Hun liker godt danseinspirert trening til musikk, samt aktiviteter i marka som langrenn, sykling, jogging og turer.

I Vektklubb.no svarer hun på spørsmål om trening og skriver artikler om trening og andre vektrelaterte temaer. Trine er for tiden midtveis i sitt første svangerskap, og deler sine mosjonsøkter med deg her på bloggen.

Trine om sin trening:

Målet er å holde meg frisk, sterk og utholden gjennom svangerskapet – ikke å øke formen. Har ingen ambisjoner om å tøye grenser, men å drive med lett og lystbetont trening daglig. Jeg vil opprettholde god holdning, holde skulderplagene på avstand og styrke kroppsdeler jeg vil få ekstra bruk for i forbindelse med løfting, bæring og amming.

Fysisk god form betyr mye, men treningsopplevelsen i seg selv er et must for livskvaliteten. Koordinasjon/dans gir meg kick på kick, og tvinger hverdagslige tanker og bekymringer vekk – ypperlig avkobling. Konstruktive tanker slipper derimot best til når jeg går, sykler eller løper en rute jeg kjenner.

Vandring i fjellet og turer på beina, sykkel og langrennsski, har gitt meg mange flotte opplevelser hele livet, og er noe jeg verdsetter å ha i et forhold og et fremtidig familieliv. Jogging og styrketrening synes jeg derimot ikke er spesielt festlig, men effektivt og fint å gjøre med mannen min.

Prisgitt et friskt og fint svangerskapet så langt, har jeg kunnet trene normalt. For å slippe bekymringer, har jeg likevel kuttet ut harde økter. Jeg trener fast og variert. Styrke og kondisjon. Men varierer ikke mye fra uke til uke! Er heller ikke så flink til å prøve ut ny trening. Liker å trene alene, men i helger/ferier foretrekker jeg å trene med mannen min eller venner.

Jeg dropper sjelden ut, og den viktigste grunnen for det er kanskje at jeg aldri spør meg selv før økta om jeg har lyst til å trene. Er jeg syk, for sliten eller det skjer noe viktigere, presser en fornuftig hviledag seg gjennom uansett.

Obs! Trine er for tiden i fødselspermisjon og har derfor bloggepause.

Elisabeth Stigum (28) er utdannet helse- og treningsrådgiver og Personlig Trener fra Norges Idrettshøgskole. Hun har jobbet i Vektklubb.no siden våren 2009 på kundesenteret og i redaksjonen.

Elisabeth har jobbet med trening siden 2005 på treningssenter, i idrettslag, i bedrift, friskvern, seniorgrupper og skole. Hun har vært trener i langrenn og jobbet med svømmeopplæring for barn og voksne. Som gruppetreningsinstruktør har hun hatt timer i aerobic, høypuls, step, step styrke, dans step, danceaerobic, sykkel, styrke, bosu, stor ball, mage/rygg og sirkeltrening.

I tillegg til å jobbe på treningssenter er hun svært glad i å delta på mosjonskonkurranser for å utfordre egne grenser. På merittlisten står blant annet Birkebeinerrittet, Birkebeinerrennet, Skarverennet, Sentrumsløpet (10 km), Oslo Halvmaraton (21 km), Oslos Bratteste (motbakkeløp) og diverse mindre konkurranser.

 Elisabeth om sin trening:

– Jeg ønsker hovedsakelig å blogge om hvordan du kan øke hverdagsmosjonen og gi deg små motivasjonstriks som gjør det enklere å krysse dørstokkmilen.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *