Slik kan du trene på sydenferie

Vi liker å slappe godt av på ferie, men det betyr ikke at vi blir passive og inaktive.

FAMILIEFERIE: Jentene har kost seg i strandkanten med både bading, bygging av sandslott, leting etter skjell og mini-disco med masse andre barn.

Ferie for meg er først og fremst å gjøre noe annet enn hverdagsrutinene. Nye opplevelser både hjemme og borte, reiser, familietid, lange frokoster, bading, fjellturer og lange lyse kvelder ute med grilling hører sommeren til. Vi legger gjerne opp til aktiviteter som krever litt fysisk utfoldelse, men alltid på barnas premisser. På fine dager drar vi oftest på bading, og da løper eller sykler vi voksne gjerne hver vår vei, slik at treningen implementeres nesten uten at vi merker det. Ellers er felles sykkelturer, gåturer i skog og mark, fjellturer med overnatting i telt eller sightsseeing til fots gode tips til litt aktiv sommerferie. Skulle det bli veldig varmt der du ferierer anbefales morgen- eller kveldstrening, evt en avkjølende svømmetur.

På våre utenlandsreiser velger vi gjerne feriesteder med treningsmuligheter, men ender stort sett opp med å løpe på stranda, da dette ikke er så lett her hjemme. Styrke trener jeg raskt og enkelt med egen kroppsvekt eller på et treningssenter tilknyttet hotellet. Denne ferien var intet unntak, og jeg fikk meg et par løpeturer, styrkeøkter og litt svømming. Mannen leide seg også sykkel, og syklet til fjellene i nærheten og fikk seg gode treningsøkter i mer «ekstremt» terreng, så gjør deg gjerne litt kjent i området der du/dere skal feriere, kanskje du blir overrasket over mulighetene? Ta også på deg gode sko og ta guiden til fots der det er mulig, det kan fort bli mange kilometer med trasking, som god avveksling mellom avslapping og soling.

bilde (8)

Treningsfasilitetene på hoteller varierer mye, men skulle du bo på et hotell med enkelt treningsutstyr har jeg satt sammen noen gode styrkeøvelser hvor du kun behøver hantler og en benk. Får man til et par økter i uken, i tillegg til et par raske gåturer, løpeturer eller sykkelturer, så smaker feriehyggen så mye bedre.

Hold høy intensitet på styrken, så er du ferdig på kun 20 minutter. Tren mellom 8 og 12 repetisjoner i 2-3 serier, med ca 30-45 sekunders pause mellom seriene.

Utfall:

bilde (1)

Enarmsroing:

bilde (6)

Brystpress:

bilde (2)

Sidehev:

bilde (3)

Dips:

bilde (5)

Mage:

bilde (4)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *