Sommer er perfekt for intervalltrening

bilde (4)

Nå er sommeren her, og måtte den vare! Vil du raskt og enkelt øke din fysiske kapasitet kan intervalltrening være en idè. Du bør ikke bare trene intervall, men det gir deg forholdsvis raskt utbytte, og selve økten trenger ikke vare så lenge.

Samlet sett kan man ligge høyere i puls eller soner i intervalldragene, enn hva man klarer å oppnå ved kontinuerlig arbeid (også kalt langkjøring). Det blir derfor svingninger i puls mellom høyere og lavere soner, slik at man periodevis yter ekstra.

Finn deg derfor et område med motbakker, og velg rask gange eller jogging alt etter din fysiske form (kan også benytte med sykkel, rulleski, inlines etc). Det skal ta mellom 2 og 4 minutter å komme seg opp bakken, og du skal bli sliten. Det skal føles meget anstrengende på slutten av draget, og du skal ikke kunne snakke lange setninger. Beveg deg rolig og mer avslappet tilbake, slik at du henter pulsen og pusten tilbake, og gjenta prosedyren 4-8 ganger, alt avhengig av hvor lange drag du har. Jo lengre drag, jo færre serier. Skulle du ønske å gå, kan stigningen på motbakkene med fordel være brattere, da kommer pulsen mer opp.

Jeg har også vært så heldig å få en del egentrening til Vettakollen i det siste, som er min form for avkobling. Her får man utsikt over hele Oslo, og tankene klarner. Noen ganger trener jeg intervaller opp, andre ganger er jeg på venninne- og skravletur. Super form for sosialisering spør du meg, eventuelt kan man hjelpe hverandre til å pushe litt ekstra når det trengs og målet er å bli skikkelig sliten.

Jeg krysser alt jeg har for at alle deler av landet får mange varme og solrike dager fremover (og bonden i meg ønsker seg også litt regn innimellom på nettene, slik at det viktige jordbruket vårt ikke får lide). Vi nyter hver soldag til det fulle, og venter i spenning på diverse sommeraktiviteter, ferieturer, teltturer, vennebesøk, sene grillkvelder og alt som hører sommeren til. Marie har blitt en kløpper på sykkel, og sykler derfor til og fra barnehagen hver dag, mens jeg løper etter beste evne bak med Anna i vogn. Vi føler oss så hedige som har denne fantastiske veien foran oss hver dag på jobb og barnehage, bare se her:bilde (3)bilde (5)bilde (6)

Lykke til og RIKTIG GOD SOMMER!

Slik kan du trene på sydenferie

Vi liker å slappe godt av på ferie, men det betyr ikke at vi blir passive og inaktive.

FAMILIEFERIE: Jentene har kost seg i strandkanten med både bading, bygging av sandslott, leting etter skjell og mini-disco med masse andre barn.

Ferie for meg er først og fremst å gjøre noe annet enn hverdagsrutinene. Nye opplevelser både hjemme og borte, reiser, familietid, lange frokoster, bading, fjellturer og lange lyse kvelder ute med grilling hører sommeren til. Vi legger gjerne opp til aktiviteter som krever litt fysisk utfoldelse, men alltid på barnas premisser. På fine dager drar vi oftest på bading, og da løper eller sykler vi voksne gjerne hver vår vei, slik at treningen implementeres nesten uten at vi merker det. Ellers er felles sykkelturer, gåturer i skog og mark, fjellturer med overnatting i telt eller sightsseeing til fots gode tips til litt aktiv sommerferie. Skulle det bli veldig varmt der du ferierer anbefales morgen- eller kveldstrening, evt en avkjølende svømmetur.

På våre utenlandsreiser velger vi gjerne feriesteder med treningsmuligheter, men ender stort sett opp med å løpe på stranda, da dette ikke er så lett her hjemme. Styrke trener jeg raskt og enkelt med egen kroppsvekt eller på et treningssenter tilknyttet hotellet. Denne ferien var intet unntak, og jeg fikk meg et par løpeturer, styrkeøkter og litt svømming. Mannen leide seg også sykkel, og syklet til fjellene i nærheten og fikk seg gode treningsøkter i mer «ekstremt» terreng, så gjør deg gjerne litt kjent i området der du/dere skal feriere, kanskje du blir overrasket over mulighetene? Ta også på deg gode sko og ta guiden til fots der det er mulig, det kan fort bli mange kilometer med trasking, som god avveksling mellom avslapping og soling.

bilde (8)

Treningsfasilitetene på hoteller varierer mye, men skulle du bo på et hotell med enkelt treningsutstyr har jeg satt sammen noen gode styrkeøvelser hvor du kun behøver hantler og en benk. Får man til et par økter i uken, i tillegg til et par raske gåturer, løpeturer eller sykkelturer, så smaker feriehyggen så mye bedre.

Hold høy intensitet på styrken, så er du ferdig på kun 20 minutter. Tren mellom 8 og 12 repetisjoner i 2-3 serier, med ca 30-45 sekunders pause mellom seriene.

Utfall:

bilde (1)

Enarmsroing:

bilde (6)

Brystpress:

bilde (2)

Sidehev:

bilde (3)

Dips:

bilde (5)

Mage:

bilde (4)