Et svett tips

Storfamilien samlet. Kanksje vårens heteste tilbehør? Glem smykker og bling, til trening skal det være praktisk.

Storfamilien samlet. Kanskje vårens heteste tilbehør? Glem smykker og bling, til trening skal det være praktisk.

Synes du det er varmt og klamt å trene inne? Jeg vil dele et tips, for det er én ting jeg ikke klarer meg uten, nemlig:

Wristband

På norsk heter det svettearmbånd. Jeg tenker ikke på Jane Fonda-pannebåndet, men et frottèbånd til håndleddet. Det er som et eget bittelite håndkle som du har for hånden og kan tørke vekk svetteperlene titt og ofte når behovet melder seg.

Ingen svett panne med wristband i nærheten!

Ingen svett panne med wristband i nærheten!

Innetrening på treningssenter, i sal, sudio eller hjemme i stuen skjer gjerne i luft uten mye sirkulasjon, luften er jo innrammet av veggene og sjansene for en frisk bris eller et vindkast er heller minimal. Grunnen til at vi svetter ved trening er for å regulere temperaturen i kroppen. Da avgis store mengder varme når utskilt svette fordamper fra hudoverflaten. Varmen som trengs til denne fordampningen tas nemlig fra huden og fra blodet i blodårer i huden, og det resulterer i en lokal avkjøling. Ned nedkjølte blodet i årene føres så videre og bidrar til å kjøle ned kroppen.

Når vi sitter stille i ro i kjølige omgivelser er svetteproduksjonen ubetydelig. Når vi trener vil muskelarbeidet føre til et økt behov for å avgi varme og da settes svetteproduksjonen opp. Hva og hvordan vi trener, intensitet (opplevd anstrengelse), belastning, bekledning og omgivelsene vil være av betyning for hvor mye vi svetter.

Ved utetrening vil (kjøligere) luft i bevegelse raskere hjelpe til med å fjerne overskuddsvarmen fra kroppsoverflaten. I en spinningsal derimot, der du sitter forholdsvis rolig på sykkelen i en aerodynamisk stilling, er det beina som tråkker og skaper bittelitt bevegelse i luften rundt, men ikke nok til at du lager frisk bris. Siden stillestående fungerer dårlig som nedkjøling, så for å senke kroppstemperaturen til et normalt nivå slik at vi ungår overoppheting, svetter vi i strie strømmer på spinningtimer. Sykler du ute er det lurt å kle seg både med en lett vindjakke, lange bukser, eventuelt en tynn lue under hjelmen, sykkelhansker og kanskje en buff i halsen – ja, hvis du skal sykle skikkelig fort altså, for vinden og luftmotstanden har her meget god evne til å kjøle kroppen.

Ok, svette har en viktig funksjon, men i ansiktet kan svette være til bry og irritasjon. Har du noen gang fått svette i øynene? Det er ubehagelig og svir. Med et wristband rundt håndleddet kan du lett slippe unna dette problemet.

Andre fine ting med wristband:

– du ser ultrastilig og proff ut
– du kan freshe opp treningstøyet med din favorittfarge
– du slipper å se ut som du gråter (sviende, salt svette i øynene)
– du slipper at ansiktet glinser av svette
– du kan redusere rennende mascara (for the ladies)

Vaskebjørn? Neida, med svettebånd slipper du mascara under øynene.

Vaskebjørn? Neida, med svettebånd slipper du mascara under øynene.

2 tanker om “Et svett tips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *