En halvtime hver dag. Tar du utfordringen?

Mai måned er i år den store aktivitetsmåneden i henhold til organisasjonen «Exercise is medicine», og jeg tenkte i den forbindelse gi deg en aldri så liten utfordring.

La oss alle sammen tilfredsstille Helsedirektoratet sine anbefalinger om fysisk aktivitet i èn måned.

Det betyr at vi daglig skal være i moderat fysisk aktivitet, minst 30 minutter. Klarer du det?

Jeg lover at det er verdt å prøve! Dette kan være en rask gåtur til og fra jobb eller skole, sykling til og fra, eller rett og slett ta en halvtimes treningsøkt. Du kan også dele denne halvtimen opp i mindre bolker på for eksempel 10 eller 15 minutter, slik at rask gange til og fra aktiviteter kan gjøre susen. Moderat intensitet betyr lett anstrengende, hvor du blir noe andpusten og varm.

Det handler om å bestemme seg! Jeg er med, er du?

Nå er vi allerede snart halvveis i mai. Dette er en hektisk tid for mange av oss, men samtidig en tid hvor man får så mye mer gjort. Dagene er lengre og lysere, det spirer og gror rundt oss og energien kommer for mange tilbake. Jeg synes på mange måter denne tiden er den beste av alle årstider, mye fordi man lever med forventningene til sommer, sol og ferie. Nå er det ikke alltid sommeren slår til for fullt her hjemme i Norge, men forventningene er halve morroa. Vi har lagt skiene på hylla for denne sesongen, men er godt i gang med sykling og løping. Marie har knekt sykkelkoden for alvor denne våren, så hun vil stort sett sykle hele tiden. Hver dag til og fra jobb, sykler hun derfor selv, mens jeg jogger ved siden av med Anna i vogn. Vi tar oss også tid til å plukke litt blomster på veien, hilse på hestene ved Sognsvann, klatre litt i trærne og ta bilder av den flotte sola. Frem og tilbake blir dette et godt bidrag til 30 minutter med daglig aktivitet.

bilde (1)

bilde (6)bilde (4)bilde (5)bilde (2)

 

13 tanker om “En halvtime hver dag. Tar du utfordringen?

  1. Selvfølgelig tar jeg utfordringen! Har et annet prosjekt som jeg selv prøver å få så mange av mine bekjente til å være med på; gå/jogge totalt 1 mararondistanse i uken. Det blir 6 km i snitt pr dag og help oppnåelig ved litt planlegging. jeg er inne i min 37ende uke nå:)

  2. Veldig bra tiltak! Selvsagt tar jeg utfordringen. Jeg går en rask tur på en time annenhver dag. Nå vil jeg legge inn minst en halvtime de andre dagene også.»Ut på tur, aldri sur!» Dette gjør godt for kropp og sjel 🙂

  3. Det verker i lårene og kroppen er sliten, etter en uke med 1 times fjelltur hver kveld så er det ikke rart. Selvfølgelig tar en den utfordringen. Begynner å like aktivitet, føler jeg blir sprekkere og sprekkere. Ja til bevegelse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *