Å gå er enkelt, du trenger bare gode sko!

Terskelen for å gå en tur er mye lavere enn hvis du legger opp til løpetur.

Jeg vil gjerne slå et slag for hverdagsmosjonen, og den gunstige effekten den har på helsen din. Hverdagsmosjon kan være så mangt, gå tur, danse, svømme eller sykle. Det aller enkleste er å gå. De fleste i Norge har tilgang til flott turterreng, lysløper, stier eller turveier hvor det er godt å gå. Noen liker seg i skog og mark, mens andre er glade i å ha noe å se på. Da kan en gåtur i byen være tingen.

STRESS NED: Ta pause fra stress og mas med en deilig gåtur i skogen. Foto: Helge Mikalsen / VG

STRESS NED: Ta en aktiv pause med en deilig gåtur i skogen. Foto: Helge Mikalsen / VG

Hvor vil du på tur? Prøv turplanleggeren til UT.no

Å gå kan være like hardt og effektivt som mye annen trening. Du kan også variere i forhold til tempo og terreng. Du kan også legge inn intervalltrening i turen, hvor du virkelig får opp tempoet før du roer ned. Gjenta flere ganger.
Mange foretrekker å gå med staver. Da vil du koble inn flere av de store muskelgruppene. Når du bruker staver forbedrer du styrke i skuldre, nakke og rygg. Lær deg å gå med staver.

En avgjørende faktor for hvor mye du får igjen av å gå som trening, er innsatsen du legger ned. Fettforbrenningen er betydelig høyere om du går i motbakker enn i flatt terreng.
Forbrenningen er førti prosent høyere når du går i en bakke med ti prosent helling!
Du forbrenner cirka 300 kcal i timen når du går, men du øker også forbrenningen på lengre sikt. Gange styrker også musklene i rumpe og lår. Jo mer muskulatur du har, desto flere kalorier bruker kroppen din på å holde seg i gang.

Gange er også fint for å stresse ned. Hvis stresshormonene pumper rundt i kroppen er det vanskelig å gå ned i vekt. Om du går minst tretti minutter daglig, vil du forebygge stress.
En annen positiv faktor ved å gå tur er at det er sosialt, og noe som er hyggelig å gjøre sammen med andre.
Jeg går tur daglig, og varierer ofte mellom dette og lett jogging. Det er så deilig bare å la tankene fly mens jeg går eller jogger. Det er godt å gå og kjenne at kroppen fungerer.

God tur!

Sjekk ut Vektklubbs gåprogram

Et svett tips

Storfamilien samlet. Kanksje vårens heteste tilbehør? Glem smykker og bling, til trening skal det være praktisk.

Storfamilien samlet. Kanskje vårens heteste tilbehør? Glem smykker og bling, til trening skal det være praktisk.

Synes du det er varmt og klamt å trene inne? Jeg vil dele et tips, for det er én ting jeg ikke klarer meg uten, nemlig:

Wristband

På norsk heter det svettearmbånd. Jeg tenker ikke på Jane Fonda-pannebåndet, men et frottèbånd til håndleddet. Det er som et eget bittelite håndkle som du har for hånden og kan tørke vekk svetteperlene titt og ofte når behovet melder seg.

Ingen svett panne med wristband i nærheten!

Ingen svett panne med wristband i nærheten!

Innetrening på treningssenter, i sal, sudio eller hjemme i stuen skjer gjerne i luft uten mye sirkulasjon, luften er jo innrammet av veggene og sjansene for en frisk bris eller et vindkast er heller minimal. Grunnen til at vi svetter ved trening er for å regulere temperaturen i kroppen. Da avgis store mengder varme når utskilt svette fordamper fra hudoverflaten. Varmen som trengs til denne fordampningen tas nemlig fra huden og fra blodet i blodårer i huden, og det resulterer i en lokal avkjøling. Ned nedkjølte blodet i årene føres så videre og bidrar til å kjøle ned kroppen.

Når vi sitter stille i ro i kjølige omgivelser er svetteproduksjonen ubetydelig. Når vi trener vil muskelarbeidet føre til et økt behov for å avgi varme og da settes svetteproduksjonen opp. Hva og hvordan vi trener, intensitet (opplevd anstrengelse), belastning, bekledning og omgivelsene vil være av betyning for hvor mye vi svetter.

Ved utetrening vil (kjøligere) luft i bevegelse raskere hjelpe til med å fjerne overskuddsvarmen fra kroppsoverflaten. I en spinningsal derimot, der du sitter forholdsvis rolig på sykkelen i en aerodynamisk stilling, er det beina som tråkker og skaper bittelitt bevegelse i luften rundt, men ikke nok til at du lager frisk bris. Siden stillestående fungerer dårlig som nedkjøling, så for å senke kroppstemperaturen til et normalt nivå slik at vi ungår overoppheting, svetter vi i strie strømmer på spinningtimer. Sykler du ute er det lurt å kle seg både med en lett vindjakke, lange bukser, eventuelt en tynn lue under hjelmen, sykkelhansker og kanskje en buff i halsen – ja, hvis du skal sykle skikkelig fort altså, for vinden og luftmotstanden har her meget god evne til å kjøle kroppen.

Ok, svette har en viktig funksjon, men i ansiktet kan svette være til bry og irritasjon. Har du noen gang fått svette i øynene? Det er ubehagelig og svir. Med et wristband rundt håndleddet kan du lett slippe unna dette problemet.

Andre fine ting med wristband:

– du ser ultrastilig og proff ut
– du kan freshe opp treningstøyet med din favorittfarge
– du slipper å se ut som du gråter (sviende, salt svette i øynene)
– du slipper at ansiktet glinser av svette
– du kan redusere rennende mascara (for the ladies)

Vaskebjørn? Neida, med svettebånd slipper du mascara under øynene.

Vaskebjørn? Neida, med svettebånd slipper du mascara under øynene.

En halvtime hver dag. Tar du utfordringen?

Mai måned er i år den store aktivitetsmåneden i henhold til organisasjonen «Exercise is medicine», og jeg tenkte i den forbindelse gi deg en aldri så liten utfordring.

La oss alle sammen tilfredsstille Helsedirektoratet sine anbefalinger om fysisk aktivitet i èn måned.

Det betyr at vi daglig skal være i moderat fysisk aktivitet, minst 30 minutter. Klarer du det?

Jeg lover at det er verdt å prøve! Dette kan være en rask gåtur til og fra jobb eller skole, sykling til og fra, eller rett og slett ta en halvtimes treningsøkt. Du kan også dele denne halvtimen opp i mindre bolker på for eksempel 10 eller 15 minutter, slik at rask gange til og fra aktiviteter kan gjøre susen. Moderat intensitet betyr lett anstrengende, hvor du blir noe andpusten og varm.

Det handler om å bestemme seg! Jeg er med, er du?

Nå er vi allerede snart halvveis i mai. Dette er en hektisk tid for mange av oss, men samtidig en tid hvor man får så mye mer gjort. Dagene er lengre og lysere, det spirer og gror rundt oss og energien kommer for mange tilbake. Jeg synes på mange måter denne tiden er den beste av alle årstider, mye fordi man lever med forventningene til sommer, sol og ferie. Nå er det ikke alltid sommeren slår til for fullt her hjemme i Norge, men forventningene er halve morroa. Vi har lagt skiene på hylla for denne sesongen, men er godt i gang med sykling og løping. Marie har knekt sykkelkoden for alvor denne våren, så hun vil stort sett sykle hele tiden. Hver dag til og fra jobb, sykler hun derfor selv, mens jeg jogger ved siden av med Anna i vogn. Vi tar oss også tid til å plukke litt blomster på veien, hilse på hestene ved Sognsvann, klatre litt i trærne og ta bilder av den flotte sola. Frem og tilbake blir dette et godt bidrag til 30 minutter med daglig aktivitet.

bilde (1)

bilde (6)bilde (4)bilde (5)bilde (2)