Ta lyktestolpetrikset!

På tide å finne frem joggeskoene? Start løpesesongen rolig, så varer den lenger.

Start løpesesongen rolig, så varer den lenger. Vurder om joggeskoene holder en stund til, dempingen i sålen er ferskvare.

Asfalten har kommet til syne, snøen er borte, og løpesesongen er i gang!

Blar du tilbake i kalenderen og ser at det har gått et halvt år siden siste joggetur på asfalt, eller om du er nybegynner og har lyst til å bli en løper, kan det være en god idé å starte rolig. En joggetur der du veksler mellom rask gange og løping er en fin og skånsom oppstart for bein, føtter, knær, hofte, lår- og leggmuskler, og ikke minst for mestringsfølelsen.

Bruk lyktestolper eller andre gjentagende kjennemerker i naturen som intervallmarkører. Foto: Tor Richardsen / SCANPIX

Som Anne Mette skriver i artikkelen Kom i form til å løpe 5 km på 10 uker, så er det ikke rent uvanlig å starte opp for hardt, for mye og for brått. Man er jo så himla gira på å komme i gang, og resultatene vil vi gjerne se allerede etter første løpetur.

Klok av skade anbefaler jeg på lik linje som Anne Mette, å starte med korte og rolige turer. Øk heller mengde, lengde og intensitet gradvis etter hvert som sener, muskler og skjelett tåler belastningen. Kroppen har en unik evne til adaptasjon (tilpasse seg), det betyr at den ruster seg mot belastninge som den har blitt utsatt for. Kort sagt; kroppen trenger litt tid til å tåle støtene fra løpingen. Får den tid, tåler du lengre og tøffere løpeturer i takt med at løpeformen bedrer seg.

Hvis du planlegger en lang og fin løpesesong;

hold igjen litt av kruttet de første ukene. Det er jo så ergelig å måtte legge løpeskoene på hyllen etter en måned på grunn av senebetennelse, knevondt eller tilbakevendende smerter i leggene. Prøv heller lyktestolpetrikset.

Med lyktestolpetrikset veksler du mellom å gå og jogge mellom hver, eller annenhver lyktestolpe.

Finn det som passer for deg ut i fra ditt utgangspunkt. Når du kommer deg gjennom løpeturen uten følelsen av å bli torturert eller lide åndenød, så er sjansen mye større for at du vil ta på deg joggeskoene igjen 🙂

Her er forslag til tre nivåer du kan velge mellom. Start alltid en løpeturen ute med en god og lang oppvarming med rask gange.

Nivå 1: Gå to lyktestolpelengder, løp én.

Nivå 2: Gå én lyktestolpelengde, løp én.

Nivå 3: Gå én lyktestolpelengde, løp to.

Illustrert med penn og papir. Intervallene kan også dobles slik at én lyktestolpelengde er to. Og to lyktestolpelenger er fire.

 God oppstart!