Jeg forsker på effekten av styrketrening

Jeg tenkte det var på tide med et lite innlegg om hva jeg faktisk bruker dagene mine til, utenom egentrening, familie og blogging på VG:) Jeg holder på med et doktorgradsarbeid hvor vi ser på effekten av å trene styrketrening, både med og uten personlig trener, samt styrketrening i sal (BodyPump). Vi ser på endringer i muskelstyrke, kroppssammensetning, bevegelighet, ultralyd av muskler, og masse mer med bl.a spørreskjema. Målgruppen er «ikke regelmessig»-trenende kvinner med en BMI på eller over 25, det vil si overvektige. Dette er et stort og omfattende prosjekt, og jeg er veldig stolt over at vi nå har hele 143 sporty og fantastiske forsøkskaniner med. Vi snakker om mye logistikk og planlegging, så jeg jobber heldigvis sammen med masse dyktige og motiverende mennesker. I april er de siste deltakerne ferdige med sin trening, så resultatene må dere vente på. I forrige uke var vi ferdige med de siste pretestene, og under ser dere litt av hva vi holder på med:

Her tester vi maksstyrke i knebøy. Dette er en teknisk krevende øvelse, så det er viktig med god sikkerhet og støtte bak. De fleste ble svært overrasket over hvor sterke de faktisk var i bena. Største utfordringen var egentlig at stanga ble tung på nakken, og at ryggen sviktet.

I aksjon! Herlig innsats:)

En av mine masterstudenter i idrettsfysioterapi tester ut bevegeligheten til damene i ulike muskler. De strammes godt fast på benken, og tøyes og bøyes:)

En av våre instruktører/personlige trenere i full sving med instruksjoner til en av deltakerne. De får god oppfølging da det er mye teknisk som må læres i styrkeøvelsene.

Her ser vi på overamens muskulatur (biceps) med ultralyd. Vi er ikke bare interesserte i OM det skjer noen etter treningen, men også HVA som faktisk skjer:)

Spørreskjema fylles ut!

Hver og en av disse kvinnene er de tøffeste og mest sporty menneskene jeg for øyeblikket vet om, og jeg tar av meg hatten for den innsatsen de legger i dette. Uten dedikerte forsøkspersoner kommer vi ingen vei med forskningen vår, så all ære.

Fortsettelse følger når vi har fått resultatene klare!!!!

 

 

 

 

Å holde ut trening over tid

Å trene må være gøy om treningen skal bli en del av din livsstil.

Gjennom media og i reklame får man jevnt og trutt informasjon og formaninger om hva og hvordan man bør trene.

Det dukker stadig opp nye treningsformer, nytt utstyr, nye arenaer og ny forskning. Jeg skjønner at mange mister motet før de kommer i gang.

Lar du deg friste eller skremme av AfroMoves dansetrening med instruktør Susan på Elixia på Colosseum? FOTO: ESPEN SJØLINGSTAD HOEN / VG

Jeg har ikke noen fasit på hva som er riktig eller galt, men kan prøve å gi deg noen råd om hvordan du kan komme i gang med trening og opprettholde treningen over tid.

  • Aller viktigst er det å finne en aktivitet som du synes er morsom!
  • Tren gjerne i fellesskap med andre, det gjør treningen mer lystbetont.
  • Legg intensiteten på et realistisk nivå, så du kan glede deg til trening i stedet for å grue deg.
  • Prøv å variere treningen, det gjør treningshverdagen mer spennende, og du unngår belastningsskader.
  • Pass på at treningen gir deg positive og gode opplevelser.

Hvor du velger å trene, eller hva du velger av aktiviteter, er ikke det viktigste. Det viktige er at du kommer i gang med noe du trives med.

I Norge er vi så heldige at de fleste har mulighet til å være en del av et idrettslag som favner både trening og det sosiale aspektet. Sjekk ut om idrettslaget nær deg har fristende tilbud du kan benytte.

Ta en banan, i lystig lag! Å trene med andre er hyggelig og motiverende. Dessuten er det lettere å dra på trening når du er forpliktet til en gruppe. Trine Hattestad (f.v.), Siri Aaveren og Unni Vassbotn. FOTO: KRISTIAN HELGESEN / VG

Vi har også et stort utvalg av forskjellige typer treningssentre, med ulike spesialiteter som kanskje er noe for akkurat deg, hvis du bare gir det en sjanse.

Vi bor i et land med flott natur og forskjellige årstider som legger til rette for mange slags aktiviteter, så bruk det som ligger rett utenfor stuedøra.

Les om søstrene Stine og Hanne (vinner av Årets medlem 2012) som har brukt naturen som trimrom

Ta sjansen og kom i gang, jeg garanterer du aldri kommer til å angre på at du begynte å trene!

Lykke til, og god trening!

Gjør det enkelt – ta med familien på aktiv utehelg!

Nå har jeg og familien akkurat tilbakelagt en langhelg med familiebesøk hvor vi har satt hverdagen på vent (bl.a lagt vekk en rekke tekniske duppedingser og latt uferdige arbeidsoppgaver forbli uferdige), og hatt helt fri hjemme i egen stue. Torsdag var vi litt kulturelle og så «Disney on ice», men ellers har vi holdt oss i akebakken, i skisporet eller et eller annet sted i Nordmarka.

Det kan virkelig anbefales å ta en skikkelig frihelg fra hverdagsplikter og jobb, og heller bruke dagene utendørs i dagslys.

Ta med akebrett, gode sko, ski eller skøyter og oppsøk nærmeste og enkleste turområde. Blir turene for omfattende blir kos ofte til stress, så gjør det enkelt.

Vi synes det er veldig hyggelig med bål og grilling både sommer og vinter, men for at ikke kulden skal ødelegge gleden på vinteren, går vi gjerne hjem fra tur først, for å evt få tilbake varmen og skifte, for deretter å gå ut igjen for å lage bål. Skogen er da rett utenfor døra, så tilgjengeligheten er stor, men gjør noe som er enkelt for deg selv. Det skal lite til for å skape stor entusiasme hos de små. Røde roser i barnekinn og lett bustede hårsveier på ettermiddagen etter lange dager ute, er en herlig kombinasjon 🙂

 

GODT NYTT ÅR!

Nytt år, nye muligheter!? Eller bare fortsette der man slapp? Jeg merker at jeg er litt skeptisk til alle nyttårsløfter som florerer, samtidig som jeg liker tanken på å «starte med blanke ark». Jeg er nok selv mest en «365-dagers» person, som etter beste evne forsøker å gjøre gode valg for meg selv om min familie året rundt, og jeg har heller flere små «løfter» litt histen og pisten hele året. Jeg føler derfor at jeg ikke trenger et klart årskille for å ta tak om det trengs, men jeg synes det er flott om noen klarer å bruke nyttår til dette.

Skulle du ha nyttårsløfte om å endre livsstilsvaner, håper jeg du setter deg et langsiktig mål, som du deler opp i mindre bolker. De færreste klarer å endre massevis av faktorer samtidig, (og fallhøyden blir derfor stor), og man føler seg mislykket om det ikke går. Ta derfor et trinn av gangen, og innarbeid gode rutiner, før du deretter tar neste trinn. Det betyr kanskje ikke at resultatene vises umiddelbart, men de kommer snikende over tid om du er tålmodig.

Jeg har ikke tenkt å endre noe verken med trening eller kosthold i min hverdag, men fortsette der det slapp. Jeg har derimot et ønske om å bruke litt mer tid på mennesker som gir meg positiv energi, så det er kanskje et nyttårsløfte? De siste årene har jeg enten vært gravid, ammende eller i konstant søvnmangel, men dette året har jeg kommet litt ut av denne boblen, og det skal utnyttes. Nå er vi derimot godt i gang med våre daglige rusleturer til og fra jobb/barnehage. Vi er så fornøyde med at det har kommet litt snø i Oslo, slik at vi kan ta på skiene. Marie går stort sett hele veien selv til barnehagen, mens Anna koser seg bak i pulken. Skulle Marie bli sliten, setter hun seg bare oppå pulken, også blir det litt mer trening på mor.

Jeg skal innrømme at jeg har et «2013-ønske» for hele befolkningen der ute; nemlig at alle skal få minst èn time frisk luft hver dag, selv i disse mørke tider. Jeg hadde ikke klart meg uten mine daglige utetimer, og vil så gjerne at alle skal få føle den forskjellen det gjør med energi, overskudd, søvnkvalitet og humør. Det kan være små ting som at man går en tur mens man gjør unna noen telefonsamtaler man skulle tatt for lenge siden, går av bussen eller toget noen stasjoner før, eller går til og fra skole eller jobb. Det kan også være utelek med barna, eller en gåtur med venn/venninne istedet for å sitte på cafè. Prøv det; og kjenn forskjellen!

For øvrig er januar for meg en tid hvor jeg liker å legge planer for året som står for tur, slik at man kan glede seg, forberede seg og jobbe mot mål. Vi har derfor, tradisjon tro, benyttet deler av julen til å bestemme og booke ferieturer i 2013, satt av frihelger/uker hvor vi skal på fjellet og satt av et par helger med barnevakt slik at jeg og min mann kan få litt egentid. Det blir hvert år litt endringer på dette, men jeg liker å ha en plan.

Vi avsluttet 2012 på fjellet i strålende sol og fantastisk vinterføre, og vi innledet 2013 på nøyaktige samme måte. Jeg har stor tro på at dette året vil by på mange flotte naturopplevelser både vinter og sommer! Ønsker deg et riktig godt nytt år, måtte drømmer bli til virkelighet!