Gi deg selv en aktivitetskaldender for advent

Julestria kan for mange være tidvis stressende og hektisk, så det gjelder å planlegge godt å holde på gode rutiner så lenge som mulig, samtidig som man skal nyte av at julestemningen kommer.

Pass på, julen nærmer seg! Foto: Thomas Andreassen / Scanpic

Starter vi med julekosen og skeier ut allerede i slutten av november kan julen sette sine spor mer enn den behøver, og det blir som å starte på nytt igjen dersom man var inne i gode trenings- og kostholdsvaner. Vent derfor med den skikkelige julekosen til julen faktisk starter (og det er vel fra lillejulaften), da er det lov å skeie ut!

Skulle det være et og annet selskap eller julebord innen den tid er det absolutt lov å nyte, men det betyr ikke at man må slippe på alle rutiner flere dager før og etter. Litt hverdagsmosjon og litt kontroll på kostholdet kan derfor være lurt å planlegge inn under adventstiden, samtidig som man skal ta seg tid til å la julefølelsen slippe til.

Under følger min adventskalender til deg; i håp om en litt mer aktiv og mindre stressende førjulstid, med masse julestemning!

1. desember: Gåtur 30 min i frisk luft. Heng opp julestjerner hjemme og finn frem adventstaken.

2. desember: Gåtur i skogen for å hente kvister eller granbar som du kan sette i en potte utenfor døren din og pynte med litt juletrepynt.

Grenene tar på seg vinterpelsen. Foto: Geir Olsen / VG

3. desember: 10 knebøy, 10 push-ups, 10 dips for triceps, 10 sit-ups. Gjenta alle øvelsene i en runde til. Belønn deg selv med en god fruktsalat!

4. desember: Bestill en frisørtime, spa-behandling, massasjetime eller annet du lenge har drømt om. Og hvis du vil kan du kjøpe deg en hjemmetrenings-DVD som du tester; Pilates? Zumba?

5. desember: Gå tur med en venn eller venninne som du lenge skulle ha møtt.

6. desember: Kino!

7. desember: Kjøp et aktivitetsspill som hele familien kan prøve, eller inviter venner over, så kan dere spille sammen

8. desember: Gå tur til bokhandelen hvor du kjøper deg en god bok. Total tid 30 – 60 minutter.

Forsøk å få et glimt av solen hver dag i desember. Det gir energi! Foto: Espen Sjølingstad Hoen / VG

9. desember: Familietid. Reis til nærmeste skøytebane og ha det gøy sammen eller dra på julemarked.

10. desember: 10 spensthopp, 10 push-ups, 10 spensthopp, 10 push-ups og til slutt 10 minutter i dusjen eller badekaret med skrubbing, filing, kuring og andre velværeprodukter.

11. desember: Gå tur i lunsjen, eller gå til og fra jobb

12. desember: Gå i trapper i 15 minutter og belønn deg etterpå med varm kakao.

13. desember: Gå på en juleforestilling eller julekonsert

14. desember: Lag julekort med barna eller venner. Server frisk fruktsalat, nøtter og gløgg.

Lag en deilig fruktsalat at appelsin, eple, ananas og annen frukt du har tilgjengelig. Foto: Sara Johannessen / VG

15. desember: 15 knebøy, 15 push-ups, 15 dips for triceps, 15 sit-ups. Gjenta alle øvelsene én gang til. Belønning; en ny julekjole eller ny skjorte til jul?

16. desember: 60 minutters gåtur i skog og mark.

17. desember: Skitur med familien/venner eller ta frem akebrettene og lek sammen.

18. desember: Bakedag!

19. desember: Frisk morgentur ut, eller dra på svømming til nærmeste svømmehall på ettermiddagen.

20. desember: Husvask og rydding er knallbra trening. Ha klart et interiørmagasin eller annet blad som du kan belønne deg med på kvelden.

Se på julerengjøringen som trening. Her kan du svi av en redelig mengde kalorier. Foto: Kyrre Lien / VG

21. desember: Fortsett med litt husvask og fiksing i heimen, samt 30 minutter gåtur utendørs. Belønn deg selv med pepperkaker og gløgg.

22. desember: Gå tur i 30 minutter.

23. desember: Lag et bedre måltid med godt drikke, og samle de du er glad i. La juleferien synke inn.

24. desember: Ha en julegave til deg selv klar; Nytt treningsutstyr? Ny klokke? Ny pyjamas eller badekåpe, eller rett og slett litt luksus på badet i form av god luft, såper, oljer og kremer.

Belønn deg selv med en pepperkake. En hjemmelaget variant inneholder cirka 50 – 100 kcal, avhengig av størrelse. Foto: Mattis Sandblad / VG

Ønsker deg en riktig så god førjulstid!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *