Convention på Norges Idrettshøgskole

I helgen ble cirka 1000 treningsglade mennesker fra hele landet samlet på Norges Idrettshøgskole. Det var mange instruktører, personlige trenere, ledere og studenter innen helse og fitness til stede, og stemningen var høy! Både lørdag og søndag foregikk det parallellt ulike foredrag, work-shops og saltimer, så alle skulle finne noe etter egen smak. Det er viktig med faglig påfyll, ny inspirasjon og sosialt samvær, så vi var også samlet til fin fin bankett på lørdag kveld.

Jeg var presentatør (på convention kalles instruktørene for presentatør) på en aerobic-time, kalt «Explosion», sammen med min gode kollega Anne Riege. Det ble en knallsuksess med masse deltakere, svette og treningsglede. Ekstra gøy å holde time når en hel idrettshall fylles til randen, og man har skikkelig profesjonellt lys- og lydanlegg. Vi følte oss som popstjerner for en liten time!

En trend innen treningsbransjen nå er såkalt Cross-fit trening, og mer funksjonell trening. Det ble derfor en del timer med god gammeldags gymsaltrening, og vi bar både vannkanner, prøvde tautrekking, veltet store traktordekk og fant frem kjettinger. Det skal ikke stå på fantasien, men kondisen ble det verre med etter hvert…

Bilde under er fra store scenen i idrettshallen, med masse folk. Aerobicinstruktøren er etter min mening den beste vi har i Norge; ingen ringere enn Irene Aarø.

Og litt fra vår time:)

Foto: Elisabeth Stigum/VG

Foto: Elisabeth Stigum/NIH

Svette og fornøyde etter timen!

Foto: Elisabeth Stigum/VG

Og litt diverse bilder fra andre timer (kvaliteten på bildene er så som så, men ikke lett å ta gode bilder med dempet belysning, røyk i rommet og mennesker i bevegelse.

Et gjennomgående tema på de mange foredragene som også ble holdt på convention var; hvordan få inaktive mennesker til å bli aktive?
En utfordring er markedsføringen fra treningsbransjen; er den for de aktive eller de inaktive? Blir inaktive motiverte av å se denne typen markedsføring? Føler du at treningssenter er stedet for de spreke, og de utrente ikke er velkomne? Ikke vet jeg, men temaet bør absolutt løftes frem i lyset.

Hva med kompetanse og kunnskap blant de som jobber i treningsbransjen? Hvis du selv trener på et treningssenter, vet du noe om bakgrunnen til den som veileder deg, din instruktør på sal- eller spinningtimen, eller din Personlige Trener?
Vi kan i hvert fall være sikre på at det står mye bedre til idag, enn for få år siden, men det er fortsatt uoversiktelig og vanskelig for deg som trener på et senter å forstå ulikhetene i kompetansen til de som jobber der.

Det ble også fokusert mye på lavterskeltilbud, og hvordan kan treningssenterene nå frem til nybegynnere? Ønsker vi å presentere fancy og krevende trening til alle? For en person som starter å trene i voksen alder, bør han/hun kaste seg rett på en Kettlebell-, TRX Challenge-, Afrodance-, Transformer- eller Dance Step-time?
Eller kan treningssentrene gjøre grep rettet mot førstegangs-trenere slik at alle får en god opplevelse og mestringsfølelse allerede fra første stund?

Jeg tror listen må senkes i mange sammenhenger. Treningen bør være enkel, lett tilgjengelig og man må kunne identifisere seg med både instruktører og andre deltakere, for å føle seg hjemme.
Man skal ikke måtte trene seg opp FØR man oppsøker treningssenteret, og man skal ikke måtte være sprek i forkant for å titte innom.
Det store spørsmålet er da; skal man både ha tilbud for de som per idag ikke trener, og de som er mest opptatt av omkrets på biceps på ett og samme senter, eller bør man dele dette litt mer opp? Her er det mange meninger, og mange nyanser av virkeligheten, så fortsettelse følger. Jeg er bare glad temaene blir mer og mer diskutert, for da har vi satt det på dagsordenen!

Et siste budskap fra forelesningene jeg vil formidle dere er; det er ikke så mye som skal til! Å ta aktive valg i hverdagen kan være et sted å begynne. Her er noen forslag;

  • stå å snakke i telefonen istedet for å sitte
  • velge trappene
  • gå av to buss-/trikk-/t-banestasjoner tidligere enn man må
  • hente sitt eget vann
  • legge mobilen litt lengre unna så man faktisk må reise seg når den ringer er kjempeviktig.

Dette er små innslag av bevegelse, som sammen gjør en stoooor forskjell for den enkelte.

Vi kan i prinsippet sitte oss igjennom hele dagen om vi vil, men det vil vel ikke kroppen vår? Den har i alle fall ikke godt av det. Det er kjempebra om man kan skifte til treningstøy å ta seg noen treningsøkter også, men det er uansett totalen av bevegelse (forbruk) og inntak som mer avgjørende med tanke på vektregulering.

Dersom du ihater å trene, eller ikke klarer å få trent så mye som du ønsker/burde, kan du uansett gjøre aktive valg. Det tar verken mer tid, eller er krevende, det må bare bevisstgjøres! Så; ta alltid med deg gode sko hvor enn du ferdes, og gå så ofte du kan!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *