Jenter og styrketrening

Dette bildet ble tatt da Trine Hattestad satt verdensrekord i spydkast for damer på Bislett Games i 2000. Hun kastet da 69,48 meter. Foto: Trond Solberg / VG

Mange jenter kvier seg for å begynne med styrketrening fordi de er redde for å få for mye muskelmasse og et maskulint utseende.

Bilder av kroppsbyggerdamer med ekstrem muskelmasse kan skremme enkelte fra å starte med styrketrening. Det mange ikke vet, er at for å oppnå en så stor muskelmasse, må man trene hardt og med ekstremt tunge vekter over tid. Man må også ha et strengt, kontrollert kosthold.

De aller fleste kvinner vil aldri nå slike resultater, selv om de jevnlig trener styrke gjennom år.

Noe annet mange kan være redd for, er vektøkning. Man vil gjennom effektiv styrketrening ofte merke at man faktisk går opp i vekt, selv om kroppen minsker og blir strammere. Dette skjer fordi muskler veier mer enn fett.

Gjennom hele min idrettskarriere kunne jeg føle på dette dilemmaet, for selv om man trener hardt mot store mål, vil man jo føle seg kvinnelig.

For å nå mine mål som idrettsutøver måtte jeg trene mye tung styrke, sprint og spenst, ved siden av mye teknikk og kasttrening. Dette førte til økt muskelmasse og en høyere vekt enn mange av mine venninner, som jeg gjerne sammenlignet meg med.

Men jeg så også at vi brukte samme klesstørrelse, selv om jeg veide litt mer enn dem. Etter hvert som jeg ble eldre ble jeg mer trygg på dette feltet, mens jeg i ungdommen brukte mer energi og tankevirksomhet på det.

Her gir jeg deg noen gode grunner til hvorfor det er lurt å trene styrke:

  • Styrketrening styrker muskler og skjelett og minsker risiko for benskjørhet. Derfor er det ekstremt viktig for eldre mennesker å trene styrke.
  • Du vil etter en hard styrkeøkt øke energiomsetningen, det vil si at du fortsetter å brenne fett i flere timer etter økten.
  • Styrketrening gir energi og positive endorfiner, og gjør deg rett og slett glad og fornøyd.
  • Styrketrening forebygger livsstilssykdommer og reduserer smerter i nakke, skuldre og rygg.

Så min anbefaling vil være at alle kvinner bør legge inn styrke som en del av treningen sin i en eller annen form. Enten på et treningssenter, eller ved hjelp av hjemmetreningsutstyr eller lignende.

Jeg er helt sikker på at du både vil oppleve en bedre effekt av treningen din, og at det vil gi deg en god selvfølelse.

Ta sjansen, lykke til!

Her kan du finne flere styrketreningsprogram som vi har i Vektklubb.no

Trine jubler etter at hun tok gull under VM-finalen i friidrett i Aten 1997. Foto: Mattis Sandblad / VG

 

Dette innlegget bel første gang publisert i VGs søndagsavis 13. oktober 2012.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *