Trening som mental avkobling

Treningsekspert, spaltist og blogger i VG Vektklubb, Anne Mette Rustaden. Foto: Mattis Sandblad / VG

Alle trenger fri fra tanker og krav, plikter og ansvar. Trening og fysisk aktivitet fungerer strålende til nettopp dette! En hektisk hverdag kan ta knekken på alle og enhver, og det kan derfor være lurt å ha sin egen avkoblingsmetode.

Glem kilo, kalorier og pulskurver, men ha fokus på din mentale opplevelse av å være i aktivitet.

Hva du gjør er ikke så viktig, sammenlignet med at du faktisk gjør noe! Gjør det som faller deg mest naturlig; gå en tur, løp en tur, ta sykkelen til jobben eller tren hjemme på stuegulvet.

Gjør for eksempel som følger:

  1. Bestem deg for at du konsekvent skal gå en liten tur 20–30 minutter tre ganger hver uke, lett anstrengende intensitet. Dette kan være en tur på morgenkvisten, lunsjen eller ettermiddagen, eller at du deler den opp i to 10–15 minutters bolker og går til og fra jobb, studier eller annen aktivitet. Eventuelt kan du kanskje gå til jobben, og ta bussen hjem. Finn løsninger som passer i din hverdag!
  2. Øk gradvis hyppigheten slik at du på sikt får en daglig liten gåtur.
  3. Øk varigheten på to av disse øktene, slik at du går mellom 30–40 minutter, fortsatt lett anstrengende intensitet.
  4. Øk etter hvert intensiteten på de samme to øktene, slik at du opplever det som anstrengende, i alle fall siste halvdel av økten.
  5. Forsøk å bytte ut en til to av øktene med lett jogging.

Du bestemmer selv hvor rask progresjonen bør være, men innarbeid gode rutiner før du tar neste steg, slik at overgangene ikke blir så store.

Lykke til!

Dette innlegget ble første gang publisert i VGs søndagsavis 21. oktober 2012.

2 tanker om “Trening som mental avkobling

  1. TUSEN TAKK for følgende utsagn!!!!

    «Glem kilo, kalorier og pulskurver, men ha fokus på din mentale opplevelse av å være i aktivitet.»

    Med det som fokus tror jeg mange flere kan tenke seg å mosjonere/trene…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *