Ukens øvelse: Skidrag med strikk

Uke 42:

Du kan finne et tre, som Anne Mette Rustaden, eller du kan feste treningsstrikken i et dørhåndtak. Foto: Line Møller / VG

 

Muskler du trener: Store, brede ryggmuskel (latissimus dorsi), muskulaturen mellom skulderbladene (rhomboideus trapezius) og armer (triceps).

Utgangsposisjon: Ta tak i enden av strikken med begge hender og ta et eller to skritt bakover. Sett deg på knærne, hold ryggen rett og trekk navlen inn. Armene er som en forlengelse av stikken, utstakt fremover i skulderhøyde mot strikkens festepunkt.

Slik gjør du det: Dra strikken mot underkroppen ved å presse strake armer ned slik at de ender langs siden av kroppen. Brems på veien tilbake når du fører armene opp igjen.

Viktig å tenke på: Hold armene nesten strake, men med en lett bøy i albuen, gjennom hele bevegelsen. Bevegelsen skal skje i skulderleddet, ikke albuleddet. Hold skuldrene senket. Spenn mage og rygg.

Se flere øvelser for skuldre her

I Vektklubb.no kan du se beskrivelse av mer enn 100 styrkeøvelser, på våre Treningssider.

Hva er din favorittøvelse? Legg gjerne igjen innspill i kommentarfeltet 🙂