Når man blir syk…

De to siste ukene har for vår del stort sett handlet om sykdom, samt litt jobbing innimellom slagene. Tid til egentrening har det derfor vært dårlig med, men vi har uansett fått masse frisk høstluft og vært i rolig aktivitet utendørs. En planlagt høstferie på fjellet, ble byttet ut med god gammeldags «potetferie» hjemme på gården. Marie og Anna syntes det var kjempespennende å plukke poteter med bestefar, og det var stor stas å spise egenplukket potet til middag. Det ble også traktorkjøring, vedhogst og små skogsturer hvor vi blant annet sjekket alle fuglekassene i området. Marie har konkludert med at alle fuglene nå har reist på badeferie!

Når jeg selv skulle bli syk, var det helt greit å ha både mamma og pappa i kulissene. Da blir det gjerne ekstra god stell for både store og små:) Regner med at ikke vi er de eneste som har slitt med «høstsykdommene», så her kommer mine generelle tips for å komme så godt som mulig ut av dette:

1. Innse og aksepter at du er syk! Hvile og søvn er beste medisin. Hent inn barnevakt, eller legg opp til rolige dager, slik at du kan konsentere deg om minst mulig organisering.

2. Drikk masse vann! Spis også regelmessig, kroppen trenger næring for å jobbe sykdommen ut av kroppen! Frisk frukt eller smoothies er gjerne godt når kroppen ikke jobber på lag. Få i deg næringsrik mat, og tilstrekkelig med vitaminer og mineraler. Ta vitamintilskudd om apetitten ikke er på topp.

3. Forsøk å få deg litt frisk luft etter hvert som du kommer ut av dynen. Litt kjølig høstluft føles ofte forfriskende. Sett deg ut på balkongen med en kopp te, eller rusle litt rundt i hagen. Sørg for at du ikke fryser, kle deg gjerne med ull!

4. Kom så fort som mulig igang igjen med gode treningsrutiner når sykdommen er ute av kroppen, men kjenn på signalene de første dagene. Litt snørrete nese går oftest bra, men sår hals, stygg hoste, feber eller generell sykdomsfølelse i kroppen er signaler på at du skal hvile lenger. Start rolig de første øktene etter sykdom, og gi  kroppen litt lengre tid til restitusjon.

5. Gjør noe hyggelig for deg selv! Etter noen dager med feber og sykdom føler man seg gjerne ikke så pigg, så da er det hyggelig å unne seg litt hverdagslukus. Gå på spa, kur håret, skrubb kroppen, gå på cafè helt alene for å se på livet, gå til frisøren eller gjør noe annet du lenge har hatt lyst til! Det er deg vel undt:)

Håper alle holder seg friske og raske fremover, ha en strålende høsthelg!