Hvordan få tid til trening?

Her følger derfor noen konkrete eksempler på hvordan du kan effektivisere din hverdag, uten at det trenger å bety store ofringer. Håper du finner noen tips som kan hjelpe i din hverdag:

  • Ettermiddagstur med barna – alle monner drar! Dere trenger hverken dra langt eller fort, men dere skaper gode minner og alle får frisk luft! Dersom barna er store nok til å sykle, kan foreldrene løpe ved siden av.
  • Storhandle en gang per uke, istedet for å bruke 20-30 min hver dag. Handling er og blir slitsomt og tidkrevende, så planlegg innkjøpene for hele uken, og bli ferdig med det!
  • Skjær opp dobbelt så mye grønnsaker når du først holder på, så slipper du å bruke tid til dette dagen etter. Eller lag dobbelte porsjoner av middagen, slik at du slipper unna matlaging senere. Her sparer du lett 30 minutter.

Illustrasjonsfoto: Jørgen Braastad / VG

  • Gjør enkle øvelser på gulvet hjemme mens barna ser på barne-tv, eller pusler med andre småting. Du trenger hverken å skifte til treningstøy eller planlegge så mye. Finn deg noen favorittøvelser, og sett igang. Ungene kommer snart til å ligge på gulvet ved siden av deg, og herme!

Med en puff kan du gjøre rygghev på stuegulvet mens barna leker rundt. Foto: Jørgen Braastad / VG

  • Vær sosial med venner mens dere går tur eller gjør andre fysiske aktiviteter. Man må ikke hver eneste gang møtes på cafè eller sette seg ned. Kjøp en ta-med kaffe og rusle en tur i parken, det er like sosialt og hyggelig.
  • Samle opp enkelte telefonsamtaler, og ta disse mens du går en tur. Skulle du ha en del telefoner til venninner, tanter og onkler eller andre bekjentskapheter du burde ha tatt, gjør det mens du går tur.
  • Følg barna til og fra fritidsaktiviteter med å gå, sykle eller løpe, og tren eventuelt selv mens barna er på aktiviteten.
  • Bestem deg for å gå en tur i lunsjen en eller to ganger per uke, mot at du heller spiser nistepakken ved pulten disse dagene.
  • Familiebesøk eller barnebursdag; kanskje du kan løpe hjem, mens mannen/kona tar med barna?
  • Må du parkere så nærme inngangen til kjøpesenteret som mulig, eller kan du bevisst parkere lengre ifra? Tar du bussen eller toget, kanskje du kan gå av to stasjoner tidligere, og dermed gå noen meter ekstra? Ta alltid med gode gåsko i veska!
  • Ta med gode sko og løpeklær på ferieturer, og gå eller løp (evt lei sykler) for å se byen! Effektiv byvandring:)

Jeg minner om at ca hver tredje biltur som tas i Norge er kortere enn 1 km, og 2/3 av alle turene er kortere enn 3 km. Dette kan vi alle, enkelt endre på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *