Sirkeltrening på vei til stranda

Det er sikkert flere enn meg som som synes det blir litt vanskeligere å trene styrke om sommeren. Det er litt kjedelig å gå innendørs for å trene, og hvis man er bortreist, er ikke de vanlige treningsfasilitetene tilgjengelige.

En liten sirkeløkt utendørs gjør derfor susen, og den lar seg veldig godt kombinere med en løpetur i forkant. Ta gjerne med musikk utendørs, tren hver øvelse i 30 til 45 sekunder, og gjenta i 2-4 runder.

Jeg har gjort en sirkeløkt i dag som bestod av disse syv øvelsene:

Opphopp for lår og sete. Hoftebredde avstand mellom bena, ta sats og hopp opp på en benk eller forhøyning. Land med samme bredde mellom bena, og la knær og tær peke fremover.

Push-ups for bryst og bakside overarm. Hendene plasseres utenfor skulderbredde, kroppen holdes rett. Spenn buken slik at ryggen holdes naturlig rett. Senk kroppen langsomt ned og snu rett før nesa kommer ned i bakken. Varier gjerne med å løfte ett og ett ben.

Oppsteg for lår og sete. Ta et stort steg opp på en høyere forhøyning, og senk kroppen langsomt tilbake. Knær og tær skal peke i samme retning, og overkroppen skal være oppreist.

Dips for bakside overarm. Hendene plasseres på en forhøyning inntil kroppen, mens kroppen henger utenfor. Strake ben (bøyde om det blir for tungt), og senk kroppen langsomt ned mens albuene bøyer seg. Strekk opp igjen når albuene har ca 90 graders vinkel.

Utfall for lår og sete. Plasser ene benet bakover på en forhøyning. Knær og tær peker rett frem, og senk kroppen langsomt ned ved å bøye fremre kne. Snu og strekk ut igjen når kneleddet er ca 90 grader bøyd. Hold overkroppen oppreist og rett rygg! NB! Fremre ben trener, så husk å ta en egen runde for det andre benet:)

«Båten» for mage og stabiliseringsmuskulatur. Sitt på en benk eller forhøyning, med bena dinglende utenfor. Hold spent buk og strekk deg ut så langt du klarer uten å svaie eller krumme i ryggen. Trekk bena litt ut igjen, og gjenta.

 Kroppshev for rygg. Heng i en gren eller bjelke, hendene noe bredere enn skulderbredde. Trekk kroppen opp og forsøk å se over grenen. Dette er en tung øvelse, så du kan gjerne starte med å kroppshev f.eks under en bom. Her ligger du mer flatt, og trekker kroppen opp slik at brystet treffer bommen. (Dette kan du også gjøre mens noen holder deg i hendene, kan vise senere).

Håper de fleste av dere er godt i gang med feriedagene, og at solen titter frem innimellom! Vi har stort sett hatt bra vær, og i går koste vi oss på bading hele dagen:) Et lite tips for familien kan være å la f.eks mor gå eller løpe på vei til stranda, mens far går eller løper hjem! Det beste er jo om hele familien f.eks kan ta sykkelen, men dersom bilen må ta fatt, finnes det muligheter! Dersom avstanden fra hjemmet og badeplassen blir litt for lang, kan dere jo sitte på noe av strekningen, og trene den andre delen? 

God treningsøkt og fortsatt god sommer!