Tren styrke hjemme innimellom feriedagene!

Sommeren er rett rundt hjørnet, og det er viktig at man ikke faller helt ut av gode treningsrutiner. Jeg vil oppfordre alle til å gjøre noe, selv om dere ikke tar dere tid til vanlige økter. Alt er bedre enn ingenting! Enkle styrkeøvelser kan gjøres innimellom soling, hagearbeid eller late dager på fjellet eller ved sjøen. Klarer man samtidig å trene litt kondisjon innimellom, så blir man så mye piggere og fornøyd:) Her ser dere noen av mine hjemmeøvelser, denne gangen med fokus på mage og bukstabilitet!

Push-ups: trener bryst og triceps. Strak i kroppen, hendene ca 10 cm bredere enn skulderbredde på hver side. Senk kroppen langsomt ned og press tilbake. Gå på kne om det blir for tungt. Gjør så mange du klarer og gjenta i 3 serier.

Diagonalstrekk på tå: tær og hender i bakken, og strekk ut motsatt arm og ben. Trekk navlen lett inn mot ryggsøylen, og hold stabil buk (dvs unngå svai eller krum utover det vanlige). Gjør ca 10 reps på hver side og kjør 2-3 serier.

Bensenk: Trener statisk mage. Ligg på ryggen med begge bena opp, hold evt en liten knekk i knærne. Senk enten ett eller begge bena langsomt ned mot bakken, mens korsryggen holdes nede. Så fort du mister dette trykket i korsryggen, må du snu bevegelsen tilbake. Korsryggen skal altså holdes i bakken hele tiden!

Omvendt crunch: sitt oppreist med hendene enten på brystet eller bak nakken. Rull nedover virvel for virvel, så langt du klarer. Snu før du kommer til hvilefasen, når skuldrene treffer bakken. Gjør ca 12-15 reps i 2-3 serier.

Planken: hold kroppen rett som en planke så lenge du klarer. Unngå svai eller krum rygg, hold den naturlig rett ved å trekke navlen inn mot ryggsøylen. Albuene skal plasseres rett under skuldrene, men før de lenger frem og du vil ha det tyngre. Blir det for tungt kan du gå ned på kne:)

 

Lykke til og god helg:)

3 tanker om “Tren styrke hjemme innimellom feriedagene!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *