Bli en bedre treningspartner!

Her kommer noen tips på hvordan du kan bli en bedre treningspartner, slik at styrketreningen kan bli mer effektiv og trygg. Disse dyktige guttene på bildene under er mine tidligere studenter på NIH, og de viser hvordan du hjelper til på øvelsen knebøy.

I startposisjon står du godt inntil den som skal løfte, og holder hendene dine under armene til den andre, rett under armhulen. Stå så tett som mulig, UTEN å berøre. Stå også bredere med bena enn den som skal trene.
Bevegelsen: Bøy knær og hofter samtidig som personen med vektstangen. Her er det også viktig at du holder ryggen rett. Du skal ikke hjelpe med bremsefasen (på vei ned), men være der som en sikkerhet, og eventuelt hjelpe til i bunnen av bevegelsen og på vei opp (dersom det blir for tungt). Det er da viktig at du trekker rett opp i en loddlinje for den som trener, slik at du ikke trekker vedkommende bakover mot deg.

Dette er noe man må trene litt på, så bare prøv og øv!

Ellers ble forrige uke en litt tung treningsuke, da jeg var helt slått ut av allergi. Tung i pusten og tung i bena så fort jeg begynte å løpe. Det blir gjerne litt bedre når man kommer igang, Et tips til deg som også sliter med allergi: tren på kvelden, da luften av en eller annen grunn føles friskere da 🙂

 

Dette bildet er tatt fra Vettakollen på en sen kveldsøkt. Dere kan skimte Færder seilasen langt ute i havet! Naturen er uansett fantastisk flott i disse tider, så jeg håper du kommer deg ut for å suge inn frisk luft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha en strålende og aktiv uke!

En tanke om “Bli en bedre treningspartner!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *