Hvordan lage variasjon i trening og øvelser.

Hei igjen!

Tenkte å gi dere noen tips på hvordan øvelser og muskelgrupper kan trenes så det blir mer variasjon i treningen.

Når jeg kjører pilates som er trening for kjernemuskler og store muskelgrupper,bruker jeg stor treningsball på flere øvelser,for å gjøre øvelsene mer utfordrende.

Der bruker jeg ball når jeg kjører planke albuer på ball istedet for på gulv og du skaper ubalanse så flere støttemuskler blir koblet inn.Eller du står med rett kropp på hendene og legger ball under føtter og står rolig med rett kropp,trekk navlen inn mot rygg.

Baksiden av lår og rumpe gjør jeg også på ball,der legger jeg ballen under helene og ligger på rygg og løfter opp mot tak,rolig opp og ned,opp og hold 3 før du går ned,opp og trekk ballen under baken med helene hold deg oppe hele tide,og også løft annen hvert ben opp fra ball stram det du har i ballen.

bakside av lår og rumpe

Når jeg kjører sidemuskler og utside av rumpe og lår ligger jeg med overkroppen på ball,kveet i gulv og løfter øverste ben opp og ned,hold 3 før du senker og gjør også ruller med benet,den er hard.

side rumpe og lår

Ett annet tips er slyngetrening,vi har redcord slynger her og det finnes enklere varianter til hjemmebruk,der har du utallige øvelser du kan gjøre,det er hard og veldig bra trening.Det går på kjernemusklatur og er veldig effektivt,du vil merke at det er tungt i starten men at du raskt blir mye sterkere i øvelsene.

Det følger øvelser med redcorden når du kjøper den,fine plansjer med god beskrivelse.Det er virkelig noe å prøve,du får strammet veldig godt opp i kroppen og blir sterk. Du kan kjøre øvelser for hele kroppen i slynge og selv regulere motstand så det passer til ditt nivå og etter hvert utfordre deg selv i øvelsene.

planke i slynge

 Har prøvd å vise dere 3 av øvelsene jeg skriver om,håper de er forståelige.

Lykke til med treningen.!

Ha en hyggelig 17 mai feiring!

Vennlig hilsen Trine Hattestad

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *