Ellipsemaskin – en «venn i nøden»

Det er ikke meningen å gi ellipsemaskinen et dårlig rykte, men jeg skal innrømme at det ikke er den treningen jeg velger til vanlig. Men nå er tråkking på monsteret perfekt for meg, og det er meget effektiv og god trening. Det står jo ikke på det ellers heller, det er bare det at jeg vanligvis ikke foretrekker så ensformig trening innendørs, når jeg har andre morsommere alternativer.

Men ettersom treningsalternativene faller fra for hver uke jeg nærmer meg fødsel, er den blitt en «venn i nøden». Og den er genial for min tunge kropp og store mage.

Dans step begynner å bli vanskelig på grunn av tyngden, magen i veien og uaktuelt med hopp, langrenn utgår jo nå som vinteren er over, og sykling som jeg normalt ville gått over til nå viste seg å være «fiasko» da jeg la ut på vårens første og siste tur i helgen. Magen var rett g slett i veien og jeg måtte tråkke med knærne rett ut til hver side. At det så latterlig ut er nå en ting, men det bare fungerte ikke. Magen var til hinder for økende puls…

Men jeg har tilgang til ellipsemaskin både på toppidrettssenteret, hvor jeg trente nå sist (bildet), i trimrommet på jobben og på treningssenter, og tyr gjerne til det nå hvis det regner, jeg har maks en tre kvarter til trening, eller bare trenger variasjon fra turer og styrketrening.

Fordi jeg kan bevege meg fritt på ellipsemaskinen og bruker både under- og overkropp aktivt, får jeg pulsen godt opp. Har du tung kropp eller sliter med smerter i knær, hofter eller andre ledd kan tråkking på en ellipsemaskin være et supert, for kroppen utsettes ikke for noen form for støt uansett hvor hardt du tar i. Det føltes bare utrolig godt og riktig for kroppen, og ikke minst trygt for fosteret. Smoothe bevegelser som får svetten til å sile…Trenger ikke jogging da.