Demotiverende styrketrening

Jeg heldig som kan trene på jobben, og holder skulderplager i sjakk med styrketrening. Men nå sliter jeg virkelig med motivasjonen til å trene styrke altså, og da hjelper lite at det er tilgjengelig. Grunnen er ganske sikkert at jeg ikke har noen fremgang om dagen, og jeg ser heller ikke helt klart når jeg skal få det igjen.

Grunnen er jo verdens beste – det dreier seg nå om å verne om den lille spiren i magen. Det er en selvfølge at jeg tilpasser styrketreningen og nøyer meg med vedlikeholdstrening; lette vekter, begrenset øvelsesutvalg og generell forsiktighet.

Har bevisst trent med akkurat like "tunge" vekter siden jeg ble gravid, og alltid justert innsatsen etter dagsformen. Selvsagt går alt dette samlet ut over effekten over tid.

Det positive med at jeg har lagt terskelen lavt og vært forsiktig, er at jeg har turt og klart å trene like regelmessig som før. Det i seg selv er jo fantastisk, og jeg vil få stort utbytte fremover, av den basisstyrken jeg dog har beholdt.

MEN jeg noterer meg hvor negativt det er for tiltakslysten når jeg ikke ser at det går fremover. Spesielt i styrke er det nettopp fremgangen som motiverer meg, og ikke selve aktiviteten, for det er ikke rasende festlig i seg selv å løfte manualer opp og ned, synes jeg. Det som er gøy er å følge en plan med progresjon, føre dagbok, legge på vekter, bli støl, kjenne styrken komme, se at kroppen blir mer markert, få stram holdning osv.

Så hva lærer jeg av dette? Jo, jeg skal strekke meg langt i enhver livsfase, så sant jeg er frisk og ikke gravid, til å trene nok og/eller hardt nok til at jeg får fremgang. Det er en grei følelse å holde i gang, men Gud så mye sterkere treningslyst blir når jeg kommer i BEDRE form.

Kanskje det løsner for deg også om du øker på litt? Det er ikke sikkert det er mye som skal til. Om du gir kroppen akkurat litt mer å jobbe med, kan du få mer igjen for innsatsen du allerede yter..

Savner du fremgang og motivasjon?

  • Snik inn en økt til i uken
  • Snik inn 10-15 minutter til på økta
  • Legg på tyngre vekten, en serie ekstra. Press deg litt mer enn du pleier , enten du trener styrke eller kondisjon.
  • Velg hver uke minst en økt som du virkelig trives med

Det er ikke fremgang å spore på kondisjonsfronten heller om dagen. Da er det ekstra viktig å dra på trening som er gøy i seg selv, som dans step er for meg.

Hva trener du denne uken for å komme i bedre form?