20 mil & stort påskeegg

Påske for meg er fjell, ski, rasting, påskeegg, påskekrim, kald drikke i hytteveggen og generell hyttekos. Det som var usikkert i år i tillegg til været, var hvordan det ville fungere å gå på ski gravid i syvende måned. Det som er ganske sikkert hvert år, er at det blir mer sjokolade enn ellers.

Etter anbefalningene bør jeg ikke gå opp noe særlig mer enn 16 til 20 kilo i svangerskapet, så for tiden forsøker jeg å passe på at jeg ikke får for stor vektoppgang – uten at jeg slanker meg. Jeg ønsker også sterkt å holde meg i best mulig form frem til fødselen. Av alle disse grunnene, hadde jeg ingen planer om å ta helt pause fra mosjon i påsken uansett, men jeg var usikker på om det ble i skisporet i år.

Kroppen begynner å bli tung. Hvilepulsen er 10-15 slag høyere enn ellers, og jeg blir fortere sliten og ikke minst anpusten. Balansen er ikke like god. Tyngdepunktet flyttes stadig fremover og gjør meg i tillegg litt ustød. Leddene er mykere. Jeg blir fortere sliten i ryggmusklene, fordi de jobber konstant om dagen. Jeg må tisse svært ofte.

UPÅKLAGELIGE DOFASILITETER: Løypenettet på Nordseter må jeg si imponerte meg med et høyt antall toaletter innover fjellet. Ikke alle skiltene førte til en utedo, men trær med passe tett konsistens, er det absolutt flott å bli vist veien til 🙂

Det er ikke noe tvil om at langrenn nå kan være en utfordring rent fysisk. I tillegg går jeg med noen bekymringer om hva som kan skje dersom jeg trener feil eller for hardt, eller gjør noe som er uforsvarlig og skadelig for fosteret, osv osv.

Blir det for mange begrensinger og/eller bekymringer, er det jo lett å droppe fysisk aktivitet. Det kunne vært veldig lett å bli på hytta og bare kose seg inne i sofaen…..

Men i påsken fant ingen god grunn til ikke å prøve å gå på ski. Siden jeg vet en del om trening og graviditet, har vært frisk og i veldig god form hele veien, og har kunnet trene og gå på ski det siste halvåret, hadde jeg et godt utgangspunkt.

Så lenge jeg, og han jeg skulle gå sammen med, aksepterte at det ville bli annerledes i år, så måtte det da gå på et vis. Og det gjorde det altså. Jeg gikk lange skiturer hver dag, og til sammen 20 mil. Det føles godt etter man har turt å prøve noe som virker litt skummelt og pesete, finne løsninger, og oppleve at det gikk jo helt fint når jeg tilpasset meg (oss :)). Jeg er ikke så god på det, så litt stolt nå 🙂

”Godt på vei”-skigåing kan oppsummeres slik:

– Gikk suuupersakte – hele tiden

– Brukte god tid – gjerne ”hele dagen”

– Gikk hver dag – bortsett fra en dag

– Lå langflat og hvilte og koste meg på kvelden

– Valgte lette og flate løyper

– Tok av skiene og gikk på bena ned bratt bakker på hardt føre

– Hyppige drikke-, spise- og do-pauser

– Lengre raster med kakao, kvikklunsj og appelsin

– God/riktig smøring var helt avgjørende – glippetak førte til bekymringer, dårlig humør og enda saktere gange.

SUR TUR: Ikke alle turene var like fine. Sur vind, sur appelsin og sur stemning kjennertegner den kjipeste skituren i påsken. Men alt ble litt bedre på slutten av turen 🙂

Jeg tror alle med ulike begrensninger kan få til lett og rolig aktivitet, og det er veldig mye bedre enn ingen ting, kan jeg nå skrive under på. Jeg fikk jo en masse mengdetrening, blodpumpa gikk, variert belastning på kroppen. Jeg kjenner at ryggmusklene er sterkere, at jeg spretter (alt er relativt!) opp trappene på jobb i dag, og at jeg er opplagt og har overskudd. Har ikke veid meg, men det føles ikke som vekten har gått opp i påsken på grunn av påskeegget i år…

Jeg fikk opplevd påskeskigåing=de beste skiturene, som egentlig er det jeg gleder meg til hele sesongen (langrennsturer i bare genseren, fregner som kommer, sitte i solen og raste lenge….).

Nå er jeg mer enn overmoden for vår i Oslo, så da er det jo knall at regnet fosser ned…Jeg tenker jeg unner meg en velfortjent hviledag i dag, og trener innendørs resten av uka….så slipper jeg å dvele daglig på om jeg skal orke å gå ut for å trene i gråværet…

Håper alle har hatt en fin påske på hver sin kant, og at våren innbyr til utetrening og aktivitet snart!