Mens barne-tv opptar oppmerksomheten!

De siste dagene har bydd på noen våte turer til og fra barnehagen, men desto mer gøy for Marie:)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 går ble det 20 effektive minutter med styrketrening på bena. Jeg får nesten aldri tid til lange økter lenger, og kjører derfor på med høy effektivitet og masse supersett. Dvs at jeg trener to og to øvelser rett etter hverandre uten pause imellom. Jeg bytter også oftere muskelgruppe enn jeg tidligere gjorde (da kunne jeg lett bruke 30 min kun på skulderøvelser!), og da trenger jeg ikke like lange pauser. Det jeg ikke bruker tid på når jeg er på treningssenteret er mage og korsrygg. De forholdsvis få gangene jeg trener mage kan jeg heller gjøre dette hjemme på gulvet, f.eks mens barna ser på barne-tv! Jeg trener nemlig spesifike mageøvelser kun èn gang per uke, ettersom jeg får masse stabilitet gjennom tunge basisøvelser:)

Sånn kan det se ut!

Og vips var barne-tv slutt:) GOD HELG!

 

 

Demotiverende styrketrening

Jeg heldig som kan trene på jobben, og holder skulderplager i sjakk med styrketrening. Men nå sliter jeg virkelig med motivasjonen til å trene styrke altså, og da hjelper lite at det er tilgjengelig. Grunnen er ganske sikkert at jeg ikke har noen fremgang om dagen, og jeg ser heller ikke helt klart når jeg skal få det igjen.

Grunnen er jo verdens beste – det dreier seg nå om å verne om den lille spiren i magen. Det er en selvfølge at jeg tilpasser styrketreningen og nøyer meg med vedlikeholdstrening; lette vekter, begrenset øvelsesutvalg og generell forsiktighet.

Har bevisst trent med akkurat like "tunge" vekter siden jeg ble gravid, og alltid justert innsatsen etter dagsformen. Selvsagt går alt dette samlet ut over effekten over tid.

Det positive med at jeg har lagt terskelen lavt og vært forsiktig, er at jeg har turt og klart å trene like regelmessig som før. Det i seg selv er jo fantastisk, og jeg vil få stort utbytte fremover, av den basisstyrken jeg dog har beholdt.

MEN jeg noterer meg hvor negativt det er for tiltakslysten når jeg ikke ser at det går fremover. Spesielt i styrke er det nettopp fremgangen som motiverer meg, og ikke selve aktiviteten, for det er ikke rasende festlig i seg selv å løfte manualer opp og ned, synes jeg. Det som er gøy er å følge en plan med progresjon, føre dagbok, legge på vekter, bli støl, kjenne styrken komme, se at kroppen blir mer markert, få stram holdning osv.

Så hva lærer jeg av dette? Jo, jeg skal strekke meg langt i enhver livsfase, så sant jeg er frisk og ikke gravid, til å trene nok og/eller hardt nok til at jeg får fremgang. Det er en grei følelse å holde i gang, men Gud så mye sterkere treningslyst blir når jeg kommer i BEDRE form.

Kanskje det løsner for deg også om du øker på litt? Det er ikke sikkert det er mye som skal til. Om du gir kroppen akkurat litt mer å jobbe med, kan du få mer igjen for innsatsen du allerede yter..

Savner du fremgang og motivasjon?

  • Snik inn en økt til i uken
  • Snik inn 10-15 minutter til på økta
  • Legg på tyngre vekten, en serie ekstra. Press deg litt mer enn du pleier , enten du trener styrke eller kondisjon.
  • Velg hver uke minst en økt som du virkelig trives med

Det er ikke fremgang å spore på kondisjonsfronten heller om dagen. Da er det ekstra viktig å dra på trening som er gøy i seg selv, som dans step er for meg.

Hva trener du denne uken for å komme i bedre form?

Ny treningsuke,etter travel helg.

Hei

Etter en helg fylt med fotballcuper for begge jentene,håndball kamp,ny fotballkamp og avslutningsvis feiring av bursdag,er det nesten så man føler det er godt å gå igang med en ny treningsuke.Hadde forresten en herlig løpetur i skogen i går,med rottweiler Bellmann som elsker det,Og det gjør jeg også det er så deilig å løpe innover og la tankene fly,ellers når jeg trener er det jo foran 20 til 30 personer ,så da gjelder det å holde fokus.Bare å høre fugler og skogslyder er terapi,kan aldri få nok av det.

Det er noe jeg gjør så fort anledningen byr seg,prøver å løpe ihvertfall 3 dager i uken,og det setter hunden også veldig pris på.

Dagen i dag startet med en pilatestime,og det synes jeg alltid er en bra start på dagen,begynner lett med tøyninger og bevegelse på store muskelgrupper.

Før jeg gør igang og jobber hardt på kjernemusklatur,det er kontrollert trening,med fokus på teknikk og riktig pust,god veildning ,rett og slett veldig effektivt.

Det synes kundene også,det er stort sett over 20 personer der hver gang,og de påstår de blir avhengige,de savner pilates hvis de har vært borte fra det i en tid.

Rett fra pilates gikk jeg til spinning 45 min,der kjørte vi full guffe i dag,mye 80 tallsmusikk og da blir det skikkelig trykk i gruppa,jeg så virkelig at folk tok seg ut,det er kjempegøy og jeg merker at det gir meg utrolig mye som instruktør,og føler jeg meg sliten fra starten av timen så er det blåst bort.

Rett fra spinning var det lett styrke på de store muskelgruppene,knebøy,nakkeprrepitisjoner så man får strammet godt opp.

Jeg liker veldig denne kombinasjonen,det er så effektivt,først full kondisjon,så styrke på hele kroppen.Jeg merker også at det er en populær time for våre kunder de føler virkelig at de får en god økt når de er her.Og skulle det bli for tøft er det bare å ta en pause før man henger seg på igjen.

Nå siter jeg med en salat og lader opp til veiledning i helsestudio som jeg har daglig,da skal jeg la andre jobbe og prøve å inspirere så godt jeg kan!

Ha en flott treningsdag!

Vennlig hilsen Trine

 

Blomsterpiken!

Min helg har i hovedsak bestått av to ting; bursdagsfeiring og turer i skog og mark (samt en liten joggetur uten barn på slep)! Hvitveisen ligger som et teppe på utsiden av hagen vår om dagen, og man blir jo i godt humør bare av å se på!

Håper helgen har vært bra, og at uken blir fylt med frisk luft og aktivitet!

 

 

 

 

 

 

 

My favorites!

En lett forkjølelse og allergi satte meg lett ut av trening forrige helg og starten av uken, men jeg har vært langt fra sengeliggende! Gjensynsgleden med jentene på lørdag var enorm, og vi prioriterte familieturer i skog og mark både i helgen og på mandag/tirsdag. Anna koser seg i bæremeis, mens Marie (3 år) traller rundt i eget tempo og leker Espen Askeladd. Vi kommer hjem med lommene fulle av pinner, steiner, hvitveis og kongler! Kvalitetstid!

Siste del av denne uken har derimot vært full av trening:) Løpeturer og styrke har stått på planen, og det skjer tradisjon tro i forbindelse med henting og levering i barnehagen. Jeg har jo verdens beste arbeidsplass med tanke på treningsfasiliteter, så det er bare å ta for seg! De siste to dagene har jeg satt Anna (sovende) ved friidrettsbanen på NIH og rett slett løpt rundt og rundt og rundt… Ikke spesielt morsomt, men deilig å kunne løpe litt fortere enn jeg kan med vogn. Under ser dere bilder av mine absolutt tre favorittøvelser når det kommer til styrke på bena.

Knebøy (bilde av utgangsstilling), utfall og strake markløft:

 

På vei hjem idag ble det også tid til noen intervalldrag på flatmark (nye løpesko var på plass, og de måtte testes skikkelig!). Ikke så lett å ta bilder av seg selv i aktivitet ute i bushen, men jeg ble ganske så sliten og peser som en hval på dette bildet! Jeg bruker å trene intervall i motbakker, men innimellom er det godt å løpe på flatmark, slik at man får mer tempo på bena. Strekningen bak meg på bilde ble gjennomført i 8 drag (løp ikke lenger enn at jeg hadde kontroll på barnevogna), med rolig småjogg og heseblesing tilbake. Puh!!!

 

 

 

Trente til nyheter

I går gikk jeg hjem fra jobb (ca halvannen time) og trente styrke i stuen etterpå foran TV.

Det var for å få oppdatert meg ekstra mye på nyhetsfronten, som har vært viktig for meg de siste dagene. Normalt ville jeg svømt i går (tirsdager er bra for mosjonister i min lokale svømmehall) og kanskje trent på ellipsemaskin i dag (siden det var regntungt ute).

På turen hjem fikk jeg hørt nyheter på Iphone (nettradioen), samt hørt på de VGTV-klippene jeg ønsket å få med meg fra VG.no, mens jeg «langet ut» langs Frognerstranda,  – hvis man kan kalle min «vaggegange» det om dagen. Fikk nyheter inn av hodetelefonene, mosjon og hjemmetransport, i en pakke.

På våren er det så deilig å gå hjem fra jobb. Dagslys og mildere vær er etterlengtet. Så er det alltid digg å komme rett ut i frisk luft etter en lang dag inne, men det blir gjerne ikke sånn på kalde vinteren. Så gjør det ufattelig godt å få slengt på armer og åpnet opp brystet, etter timer med foroverkrum, statisk stilling på kontorstolen.

Da jeg kom hjem, var klokken nærmere halv syv, og det passet perfekt å oppdatere seg videre, nå på TV. Jeg så nyheter og gjorde noen enkle styrkeøvelser samtidig, lett varm i kroppen fra hjemturen.

Jeg ville se nyheter både på TV 2 og NRK, og visste jeg hadde god tid (en time) til øvelser, for en gang skyld. Luksus-følelse ikke å haste gjennom. Kunne bare gå rolig gjennom øvelser, alt med utsikt til TV. Jeg stod på gulvet foran tv for det meste, og på siste øvelse satt jeg i sofaen med bena ut fremfor meg. Hadde strikk, medisinball (liten ball med tuyngde) og rulle.

  • Med strikk festet i dørhåndtak i stuen: Stående roing (trente rygg)
  • Med strikk festet under foten:

Biceps curl og triceps press (trente armer).

Opptrekk siden (trente skrå magemuskler)

Stående hoftestrekk (rumpe og lår)

  • På kanten av sofaen med ball: Båten med vridning (mage).

Fra klokken åtte var jeg passe oppdatert og ferdig trent, og kunne slange meg med VG, Aftenposten og nettutgavene…og nyte kveldsmat. Dette syntes jeg fungerte fint. Fikk litt i pose og sekk da.

Hvordan kombinerer dere trening med andre sysler?

Sommervekt!

Fra idag skal badevekten stilles 5 kg tilbake, sommervekt kalles det:)

 

 

 

 

 

 

Hadde det bare vært så enkelt:) Om du er av de som har et anstrengt forhold til badevekten kan du gjøre som kvinnen på bilde over. Hvis badevekten påvirker både humør og treningsmotivasjon, blir det i mine øyne litt feil indikasjon. Ta heller frem et gammelt klesplagg du vil tilbake i, eller målebåndet. Centimetermål lyver ikke (så lenge man måler på samme sted på kroppen)!.

Mange er i disse dager litt stresset over at sommersesongen nærmer seg, og skippertaksmetoden settes inn. Dette er vel og bra om det får deg i mer aktivitet, men la jaget etter synlige resultater ligge! For din egen del anbefaler jeg deg heller å nyte av prosessen, og tenke langsikitg! Ikke la deg lure av reklamen som lover ditt og datt på rekordtid, men jobb jevnt og trutt:) Ingen sier at det er enkelt, men det er garantert verdt det!

Ha en strålende og aktiv dag! Jeg stikker straks til skogs for å løpe av meg litt «statistikk-frustrasjon» 🙂

 

 

 

Trening og sosialisering!

Ettersom jeg har barnefri denne uken, passer jeg på å treffe venner mer enn ellers, og trene lenger enn ellers:)

Etter litt jobb gikk derfor turen rundt Sognsvann. Jeg trente styrke på bena i går, og har fullstendig gangsperre idag, så farten var ikke veldig imponerende. Men; det funket supert som oppvarming til dagens styrkeøkt som besto av nedtekk ,sittende roing, vertikal sittende roing, brystpress, flies, skulderpress, bicepscurl og tricepspress.

Været i Oslo er for øyeblikket trist og grått, men det er superdeilig når man først kommer seg ut:) Ikke lett å ta «spennende» bilder av seg selv på tur, men pytt pytt…!

På ettermiddagen fikk jeg besøk av en venninne. Vi spiste middag, før vi ruslet opp til Vettakollen. Man kan jo like godt gå og snakke som å sitte og snakke? Vi fikk iallefall løst flere verdensproblemer, og hadde en strålende ettermiddag/kveld:)

Det ble også litt uteøvelser på veien ned, mest for å nyte utsikten ved Bånntjern!

Tips: Har på meg nye løpesko fra Adidas med samme såle som Continental bildekk! De var helt fantastiske å løpe med på vått og litt glatt underlag:)

Ble litt sliten mellom slagene!

20 mil & stort påskeegg

Påske for meg er fjell, ski, rasting, påskeegg, påskekrim, kald drikke i hytteveggen og generell hyttekos. Det som var usikkert i år i tillegg til været, var hvordan det ville fungere å gå på ski gravid i syvende måned. Det som er ganske sikkert hvert år, er at det blir mer sjokolade enn ellers.

Etter anbefalningene bør jeg ikke gå opp noe særlig mer enn 16 til 20 kilo i svangerskapet, så for tiden forsøker jeg å passe på at jeg ikke får for stor vektoppgang – uten at jeg slanker meg. Jeg ønsker også sterkt å holde meg i best mulig form frem til fødselen. Av alle disse grunnene, hadde jeg ingen planer om å ta helt pause fra mosjon i påsken uansett, men jeg var usikker på om det ble i skisporet i år.

Kroppen begynner å bli tung. Hvilepulsen er 10-15 slag høyere enn ellers, og jeg blir fortere sliten og ikke minst anpusten. Balansen er ikke like god. Tyngdepunktet flyttes stadig fremover og gjør meg i tillegg litt ustød. Leddene er mykere. Jeg blir fortere sliten i ryggmusklene, fordi de jobber konstant om dagen. Jeg må tisse svært ofte.

UPÅKLAGELIGE DOFASILITETER: Løypenettet på Nordseter må jeg si imponerte meg med et høyt antall toaletter innover fjellet. Ikke alle skiltene førte til en utedo, men trær med passe tett konsistens, er det absolutt flott å bli vist veien til 🙂

Det er ikke noe tvil om at langrenn nå kan være en utfordring rent fysisk. I tillegg går jeg med noen bekymringer om hva som kan skje dersom jeg trener feil eller for hardt, eller gjør noe som er uforsvarlig og skadelig for fosteret, osv osv.

Blir det for mange begrensinger og/eller bekymringer, er det jo lett å droppe fysisk aktivitet. Det kunne vært veldig lett å bli på hytta og bare kose seg inne i sofaen…..

Men i påsken fant ingen god grunn til ikke å prøve å gå på ski. Siden jeg vet en del om trening og graviditet, har vært frisk og i veldig god form hele veien, og har kunnet trene og gå på ski det siste halvåret, hadde jeg et godt utgangspunkt.

Så lenge jeg, og han jeg skulle gå sammen med, aksepterte at det ville bli annerledes i år, så måtte det da gå på et vis. Og det gjorde det altså. Jeg gikk lange skiturer hver dag, og til sammen 20 mil. Det føles godt etter man har turt å prøve noe som virker litt skummelt og pesete, finne løsninger, og oppleve at det gikk jo helt fint når jeg tilpasset meg (oss :)). Jeg er ikke så god på det, så litt stolt nå 🙂

”Godt på vei”-skigåing kan oppsummeres slik:

– Gikk suuupersakte – hele tiden

– Brukte god tid – gjerne ”hele dagen”

– Gikk hver dag – bortsett fra en dag

– Lå langflat og hvilte og koste meg på kvelden

– Valgte lette og flate løyper

– Tok av skiene og gikk på bena ned bratt bakker på hardt føre

– Hyppige drikke-, spise- og do-pauser

– Lengre raster med kakao, kvikklunsj og appelsin

– God/riktig smøring var helt avgjørende – glippetak førte til bekymringer, dårlig humør og enda saktere gange.

SUR TUR: Ikke alle turene var like fine. Sur vind, sur appelsin og sur stemning kjennertegner den kjipeste skituren i påsken. Men alt ble litt bedre på slutten av turen 🙂

Jeg tror alle med ulike begrensninger kan få til lett og rolig aktivitet, og det er veldig mye bedre enn ingen ting, kan jeg nå skrive under på. Jeg fikk jo en masse mengdetrening, blodpumpa gikk, variert belastning på kroppen. Jeg kjenner at ryggmusklene er sterkere, at jeg spretter (alt er relativt!) opp trappene på jobb i dag, og at jeg er opplagt og har overskudd. Har ikke veid meg, men det føles ikke som vekten har gått opp i påsken på grunn av påskeegget i år…

Jeg fikk opplevd påskeskigåing=de beste skiturene, som egentlig er det jeg gleder meg til hele sesongen (langrennsturer i bare genseren, fregner som kommer, sitte i solen og raste lenge….).

Nå er jeg mer enn overmoden for vår i Oslo, så da er det jo knall at regnet fosser ned…Jeg tenker jeg unner meg en velfortjent hviledag i dag, og trener innendørs resten av uka….så slipper jeg å dvele daglig på om jeg skal orke å gå ut for å trene i gråværet…

Håper alle har hatt en fin påske på hver sin kant, og at våren innbyr til utetrening og aktivitet snart!

Tilbake til hverdagen!

Mange (med meg!!!) er sannsynligvis tilbake til hverdagen idag:) Vi har satt igjen begge barna hos mine foreldre, og jeg skal derfor jobbe, jobbe og atter jobbe denne uken (pluss trene og sosialisere!) Litt stor overgang for mor, så jeg passer på å nyte av en god cappucino her hjemme! Dette er første gangen jeg er borte fra lille Anna flere dager på rad, og merkelig nok har jeg en liten klump i magen! Har allerede ringt mamma tre ganger, og hun flirer mer og mer for hver gang! Vet at de begge har det som plommen i egget, så jeg kommer nok til å nyte dagene mer etterhvert:) 

Påsken er den høytiden jeg setter størst pris på, både på grunn av årstiden som gir lange lyser dager, skimorro, god mat med familie/venner og mange fridager uten jag og mas. Tradisjon tro har vi tilbrakt ferien på fjellet med en god miks av langrenn og fjellturer, slalåm og aking. Ungene har storkost seg, solen har varmet fra blå himmel og da kan ikke vi voksne annet enn å nyte!

Marie har fått tre medaljer på ulike påskerenn, og har både tatt heisen i barnetrekket alene OG stått hele bakken ned alene! Vi har ikke prioritert så mye slalåm tidligere i vinter, men denne påsken var det litt ekstra gøy da hun kunne stå sammen med sine søskenbarn.

Både jeg og min mann har også fått trent en del, både joggeturer og egne langrennsturer, samt at det er god trening å trekke pulk, eller Marie i drabånd, oppover fjellheimen. Ellers har det blitt masse tid til kos og påskeegg, noe som er obligatorisk i påsken!

Legg merke til at vi til enhver tid drar med oss rompeakebrett på fjellturer. Kanskje litt sent nå, men tips til neste vinter, til de som har små barn med på tur. Blir nedoverbakkene for bratte og skumle, kan de suse nedover på rompa istedet! Kanskje også noe for de voksne?

Vi har også fått tid til å lage snøengler, lest bøker, spilt spill og alt annet som kvalifiserer som kvalitetstid!

Følg med både her, på vg.no og på søndagens papirutgave, så får du mange gode tips på hvordan DU kan komme igang igjen etter påsken! Jeg setter snart på meg joggeskoene, og stikker til skogs! Ha en fin fin tirsdag:)