Aktiv og lat på Gran Canaria

Hei 🙂 Har akkurat hatt en uke slapp-av ferie i syden. Ferieønske denne gangen var soling, bading, boklesing – og mosjon. Det ble det, i tillegg til god mat, is og smoothies. Selv om jeg på forhånd hadde forventninger om å få vært fysisk aktiv innimellom latskapet, vet man jo aldri helt hvordan mulighetene på et nytt sted blir. Var også litt spent på om jeg fikk det til denne gangen. Men uten å sette himmel og jord i bevegelse, dog  med instilling om å gjøre det, ble det daglig mosjon. Det vil si lette/moderate kondisjonsøkter på 30 min, 60 min eller tre-fire timer (golf), samt styrketrening og litt tøyning. Det høres kanskje mye ut, og jeg er godt fornøyd med det, men med tanke på alle timene jeg koste meg med det motsatte (passivitet), er det ikke store andelen av et feriedøgn. Kun ved å benytte meg av aktivitet det var tilrettelagt for – på og i nærheten av hotellet (hadde forsikret oss om at det var treningsstudio på og golfbane i nærheten av hotellet før bestilling), fikk jeg passelige avbrekk fra horisontalen på solsengen – uten stress. Nærmere bestemt ble det vannaerobic, strandpromenader, golf-runder og styrkeøkter.

Vannaerobic – i bassenget på hotellet. Bare å velte seg ut i fra solsengen.

NY OPPLEVELSE: Vann-aerobic var en ny opplevelse for meg, tross 10 år i bransjen. Skånsomt og en digg måte å bruke musklene og kroppen på i varmen på. Alle mulige hev seg ut i og flokket seg rundt instruktøren. Høy, fet musikk, som lokker innsatsen frem hos meg.

Gåing (strandpromenade og golfing) – bare ti minutter fra hotellet.

HELSEBRINGENDE SIGHTSEEING: Ved å gå turer og golfrunder fikk jeg sett litt av Gran Canarias vakre sider. Karakteristisk vulkanlandskap, fargerik flora, åpent hav, strand- og havneliv. Og en spektakulær golfbane som heter Anfi. Som dere ser passerer golfslaget akkurat magen, enn så lenge..

Styrkeøkter – i treningsrom to minutters gange fra hotellrommet. 

AKKURAT SOM HJEMME: Å trene styrke på Gran Canaria var jo akkurat som å trene hjemme. Samme apparatene, 19 grader i rommet, musikk og andre som trener. På ferie med god tid hadde jeg ingen gode grunner til å sluntre unna tøying, så det avsluttet jeg turene med - til "frekk" utsikt.

En utfordring som dog drar seg til ut over i et svangerskapet (er i ca 6 mnd nå), og som jeg fikk merke ekstra godt der nede, er hyppig vannavlating. Ingen god kombinasjon med trening i varmen, fordi

1. Man bør drikke ekstra med vann i varmen. 2. Man bør drikke ekstra når man trener. 3. Man bør drikke ekstra mye når man er gravid. 4. Man tisser oftere når man er gravid. Når jeg ikke hadde toalett lett tilgjengelig (som i vannaerobic, strandpromenadene og ved de fleste golfhullene) ble dette et forstyrrende element. Men jeg kom da rundt det på et vis. Litt annerledes er det å trene i denne kroppen, men jeg setter sånn pris på at jeg får til mye mosjon, selv om det er veldig tilpasset og ikke spesielt hardt.

Var så glad på vei hjem for at ferien ble aktiv også. Ikke minst samvittighetsmessig, for det blir jo mye passiv slaraffenliv, og god mat/drikke. En balanse gir meg til syvende og sist den beste ferien. Det må jeg aldri glemme.

Har du ferie- og treningsplaner? Send gjerne noen tanker eller spørsmål!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *