Hjemmetrening!

Med strålende sol og vår i luften kan det være vanskelig å komme seg inn for å trene styrke. Noen enkle hjemmeøvelser kan derfor holde styrken noe ved like, og det trenger ikke ta så mye tid. Øvelsene under kan også gjøres ute i hagen eller på en balkong:) De dagene jeg er alene hjemme med jentene, må jeg «snike» inn litt ekstra aktivitet, noe som er gøy for både store og små. I går ble det derfor 15 minutter trampoline med Marie (og det kan være skikkelig slitsomt!), med påfølgende styrkeøvelser hjemme.

Utfall (bulgarsk utfall): fremre ben trenes. Knær og tær peker i samme retning, snu bevegelsen ved ca 90 grader i kneleddet.

Mageliggende benløft: Sete  trenes. Hev og senk bena, strake ben er enda tyngre.

Push-ups: Bryst og triceps trenes. Gå ned på gulvet og knærne om det blir for tungt.

Dips for bakside overarm: Triceps trenes. Senk langsomt ned med god kroppsholdning, snu ved ca 90 grader i albuleddet.

«Båten» på puff eller stol: Mage trenes. Stabiliser buken, og varier evt med å føre bena nærmere overkroppen.

God påske, håper alle får masser av frisk luft!

 

 

 

 

 

Hurra,har endelig gjennomført min første corebar som instruktør

Hei igjen!

Ja i går hadde jeg faktisk min første corebar time og det gikk bra.

Må si siste uka har vært strevsom,sammen med alle de andre typer timer jeg har har jeg trent flere timer corebar for å være best mulig rustet til å stå i front foran 15 damer.

Og de damene er godt vant,for ellers har de Kristin som instruktør og hun har utviklet corebar vital,så det blir som å hoppe etter virkola som det heter.

Jeg gikk kurs for 6 uker siden og hadde så god tid på å trene frem til jeg skulle begynne å kjøre egne timer,men tror du jeg har fått gjort det,nei måtte ha kniven på strupen.

Så forrige tirsdag sier kristin,du vet at det er din tur neste gang og da fikk jeg fart i rumpa og har øvd hver dag side.

Jeg er en type som ikke liker ting jeg ikke er god på og hodet jobber på høygir for å få inn all korreografi,drømte til og med om det på natta.

Hele forrige uke var jeg støl,for corebar tar enormt rundt midjen og det er veldig dype utfall og knebøy!!Så jeg fikk kjenne på hvordan de har det som er nye her på senteret,stakkars!

Men jeg var her tidlig tirsdag og gikk gjennom sanger og korreografi igjen og timen gikk strålende,damene var fornøyd og jeg var utrolig lettet.

Nå har jeg gjort det en gang og gleder meg faktisk til neste.

Nå bærer det til spania og mye uteaktivitet,det blir herlig.

Hele familien,og da er det aktivt,ikke akkurat noe rolig stranda liv!

Vi har bandy utstyr,fotball,løping og helsestudio som alle trives med hos oss,så og store sammen det er så gøy.

Så en god,aktiv påske til alle!!

Mvh Trine

Kveldstur til Vettakollen!

I kveld fikk jeg og min mann joggetur til Vettakollen SAMMEN! Jeg har sagt det før, og vil si det igjen; fantastisk utsikt over Oslo by («by night»)!

 

På bildet over skimter dere hoppbakken i Holmekollen!

Før vi fikk barn trente jeg og min mann nesten alltid sammen, men det er ikke lett å få til når søte små kommer til verden. Vi ønsker begge å trene 5-6 ganger i uken, så det må til litt planlegging og prioritering. Jeg har mulighet til å trene på dagtid, og gjør derfor nesten alltid det (har vanligvis ikke energi til å trene etter at barna sover), mens min mann trener på kvelden. Vi er begge alltid hjemme mellom kl 16 og 19 (til barna er i seng), og prioriterer derfor familietid med barna, fremfor at vi to kan være hjemme sammen på kvelden. Fredagskveldene er vi stort sett hjemme begge to hele kvelden, og på helgene trener vi vanligvis èn av dagene hver oss på dagtid. Dette kan være en ekstra langrenns- eller løperunde mens vi allikevel er ute på tur, eller så trener èn av oss tidlig om morgenen. Med små barn er man uansett oppe tidlig både hverdag og helg, så da kan man like gjerne utnytte tiden. Til de som mener det er egoistisk å trene såpass mye som småbarnsforeldre; vi blir mye bedre foreldre og ektefeller når vi får trent! Det må til for å finne balansen i hverdagen, og vi prioriterer bort mye annet som mange andre bruker tid på. Vi må begge tilpasse oss uforutsigbare hendelser som kan skje med små barn, og vi trener hverken lenge eller like variert som tidligere, men har blitt skikkelig gode på «sniktrening».

Ellers fikk jeg faktisk sneket inn fire styrkeøkter i forrige uke, så nå er jeg godt igang igjen med det. Hver økt varer ca 20 min, så det er effektivt og bra. Mandag og torsdag jobbet jeg som sensor på NIH, så da gikk pausen med til trening, og tirsdag og onsdag fikk jeg trent styrke i forbindelse med levering i barnehagen. Legger snart ut tips på hjemmeøvelser til deg som skulle være interessert i det!

Ha en strålende uke, det skal jeg! Solen skinner og jeg har bursdag!!!!

 

Styrke overkropp!

De siste dagene har rast avgårde, og vi har vekslet mellom litt jobb og masse frisk luft. I helgen ble det årets første grilling i hagen, og det var stor stas for både store og små. Jeg fikk også årets første løpetur til Vettakollen i helgen, dog med noen gåpartier innimellom! Utsikten derifra en solfylt dag er helt fantastisk, jeg skal ta med kamera neste gang!!! Denne turen er nesten som en liten «fjelltur», og premien er utsikt over hele Oslo by! Her hører man «by-sus» i det fjerne foran seg, og har stillheten bak seg når man betrakter utsikten. Anbefales!

Treningen ellers har blitt lite variert, det har mest gått i trilleturer, lette løpeturer og et par styrkeøkter. Her kan dere se noen av de øvelsene jeg vanligvis gjør når jeg trener overkropp, dog på treningssenter. Skal legge inn bilder av hjemmeøvelser senere i uken.

Nedtrekk:

Sittende roing:

Stående flies:

Sidehev:

Nøkkelord til alle øvelsene er god kroppsholdning! Tenkt alltid opp og frem med brystet når du trener styrke. Gjør mellom 8-12 repetisjoner i 2 eller 3 serier, til utmattelse alle seriene.

God økt!

 

Herlig zumba økt med oppegård videregående skole

Hei igjen

I går hadde jeg en av de morsomste  treningsopplevelsene jeg har hatt.

Sammen med 400 elever fra oppegård vgs var jeg med  på en zumbatime,med fengende musikk og våre to brasilianske utrolig motivernde og fengende instruktører.

Carla og Paulo startet timen med karnevalsshow,i bikini og bar overkropp og fjørpryd,det var utrolig bra.

Da de hadde danset 2 danser hang alle vi andre oss på,så at noen av elevene var litt forsiktige og stive i begynnelsen,men de løste fort opp og tok helt av og var med for fullt.

Det var fantastisk å se så mange unge mennesker i fysisk aktivitet  og at de fikk denne gode opplevelsen sammen.

Vi på treninga sammen med kolbotn il og idrettsrådet i oppegård kommune og oppegård vgs hadde satt opp ett verdiseminar,hvor tema var idrett for de få hva med alle oss andre.Med hovedfokus aktivitet for alle på det nivået du er på.

Det begynte med foredrag av jan åge fjørtoft,anders myrvold og lars kolsrud,om feskjellige tema knyttet opp mot idrett og ungdomskulturen.

Etterfulgt av ett forrykende zumbashow ble dette en dag de sent vil glemme tror jeg.

Vi så at dans og rytmer faktisk passer for alle,uansett form og alder.

Stor takk til Paulo og Carla for herlig show,og en god opplevelse!!!

Det var

så gøy!!!

Ha en herlig helg,kanskje med litt fengende rytmer!!

Vennlig hilsen Trine

 

 

Sommeren kom!

Etter to uker i vinterland, fikk jeg nesten hetesjokk her i Oslo:) Deilig, men jeg håper virkelig vi får skiføre i påsken!

Jeg har ikke trent noe særlig styrketrening mens jeg har vært borte, så planen var å komme skikkelig igang igjen med dette. Men jeg klarer jo ikke å gå INN for å trene når det er så flott vær!!! Mandag satte jeg begge jentene i vogna, og trillet til barnehagen, for deretter å trene 20 min styrke. Benmusklene fikk svi, så i går var jeg nesten ikke gangbar:) I går skulle jeg etter planen trene overkropp, men ble sittende på cafè med en venninne i kun 3 timer!!! Oooops!

Her ser dere to av mine topp-3 øvelser på ben, nemlig knebøy og utfall: (strake markløft er også med på topp-3 listen, med bildet jeg tok av denne øvelsen ble altfor uklart)

Idag fikk jeg derimot en god økt på overkroppen, samt litt kondisjon på vei hjem fra levering i barnehagen. Anna sovnet i vognen på vei hjem, så jeg satte vogna i bunnen av en bakke (hvor jeg hele tiden har utsikt mot vogna), og klinte til med 10 intervalldrag. Med barnevogn velger jeg kortintervaller, da jeg ikke vil løpe så langt unna, så bakken tar kun 20-30 sek å løpe opp. Det var bånn gass fra begynnelse til slutt, og rolig jogg ned igjen. Sekvensen tok ikke mer enn ca 10 min totalt, men det var godt å kjenne at pumpa slo litt ekstra.

To etter hvert slitne ben gjør seg klare for nok et intervalldrag!

Over ser dere èn av favorittøvelsene for ryggen, nemlig sittende roing.

Nå venter dusj, og god lunsj! Deretter skal jeg finne frem balkongmøblene, og nyte resten av dagen ute!

Pausegymnastikk!

Jeg fant en gammel gym-matte for barn på loftet hjemme hos mine foreldre, som jeg fikk av min bestefar for mange år siden. På den står det illustrert 12 «mosjonsøvelser», og kan fungere supert som «pausegymnastikk», enten hjemme eller på jobben. Det er selveste Solan Gundersen som illustrerer øvelsene på matta, så dette ser ut til å kunne fungere for alle!

Her er øvelsene:

1, 60 sekunders jogg på stedet.

2, Stående vridning av kroppen mens en og en arm føres bakover og tøyes.

3, 30 sekunders svikthopp med bendeling og armsving ut-ned.

4, Bøyning fra side til side med armsving over hodet og en tøyning.

5, Stående sideveis kroppsrulling. 3-5 ganger hver vei.

6, Sitt ned på rompa, rull ned og opp igjen.

7, 30 sekunders svikthopp med høye kneløft og armsving.

8, Bryst- og benløft fra mageliggende.

9, Push-ups.

10, Knebøy og strekning.

11, 60 sekunders jogg

12, Hvile, avslapning, dusj og kraftig frottering.

Høres ikke dette bra ut? Gjør gjerne èn eller flere av disse innimellom jobbing, matlaging, tv-tiiting eller hva det nå skulle være:)

I helgen fikk jeg kun presset inn en kort joggetur på 30 min. OG; til alle som mener at 20-30 min jogging blir så lite at det ikke er noe vits, så tar dere helt feil! Det er mye bedre enn ingenting!!! Vi hadde 100 års jubileum i Nordre Land idrettslag, så det meste av tiden gikk med til feiring:) Fantastisk morro med lang idrettshistorie, stor fest og masse gamle kjente:) I tillegg fikk bygda en verdensmester i skiskyting på fredag, så her kan man lett si at feiringen tok overhånd!

Aktiv og lat på Gran Canaria

Hei 🙂 Har akkurat hatt en uke slapp-av ferie i syden. Ferieønske denne gangen var soling, bading, boklesing – og mosjon. Det ble det, i tillegg til god mat, is og smoothies. Selv om jeg på forhånd hadde forventninger om å få vært fysisk aktiv innimellom latskapet, vet man jo aldri helt hvordan mulighetene på et nytt sted blir. Var også litt spent på om jeg fikk det til denne gangen. Men uten å sette himmel og jord i bevegelse, dog  med instilling om å gjøre det, ble det daglig mosjon. Det vil si lette/moderate kondisjonsøkter på 30 min, 60 min eller tre-fire timer (golf), samt styrketrening og litt tøyning. Det høres kanskje mye ut, og jeg er godt fornøyd med det, men med tanke på alle timene jeg koste meg med det motsatte (passivitet), er det ikke store andelen av et feriedøgn. Kun ved å benytte meg av aktivitet det var tilrettelagt for – på og i nærheten av hotellet (hadde forsikret oss om at det var treningsstudio på og golfbane i nærheten av hotellet før bestilling), fikk jeg passelige avbrekk fra horisontalen på solsengen – uten stress. Nærmere bestemt ble det vannaerobic, strandpromenader, golf-runder og styrkeøkter.

Vannaerobic – i bassenget på hotellet. Bare å velte seg ut i fra solsengen.

NY OPPLEVELSE: Vann-aerobic var en ny opplevelse for meg, tross 10 år i bransjen. Skånsomt og en digg måte å bruke musklene og kroppen på i varmen på. Alle mulige hev seg ut i og flokket seg rundt instruktøren. Høy, fet musikk, som lokker innsatsen frem hos meg.

Gåing (strandpromenade og golfing) – bare ti minutter fra hotellet.

HELSEBRINGENDE SIGHTSEEING: Ved å gå turer og golfrunder fikk jeg sett litt av Gran Canarias vakre sider. Karakteristisk vulkanlandskap, fargerik flora, åpent hav, strand- og havneliv. Og en spektakulær golfbane som heter Anfi. Som dere ser passerer golfslaget akkurat magen, enn så lenge..

Styrkeøkter – i treningsrom to minutters gange fra hotellrommet. 

AKKURAT SOM HJEMME: Å trene styrke på Gran Canaria var jo akkurat som å trene hjemme. Samme apparatene, 19 grader i rommet, musikk og andre som trener. På ferie med god tid hadde jeg ingen gode grunner til å sluntre unna tøying, så det avsluttet jeg turene med - til "frekk" utsikt.

En utfordring som dog drar seg til ut over i et svangerskapet (er i ca 6 mnd nå), og som jeg fikk merke ekstra godt der nede, er hyppig vannavlating. Ingen god kombinasjon med trening i varmen, fordi

1. Man bør drikke ekstra med vann i varmen. 2. Man bør drikke ekstra når man trener. 3. Man bør drikke ekstra mye når man er gravid. 4. Man tisser oftere når man er gravid. Når jeg ikke hadde toalett lett tilgjengelig (som i vannaerobic, strandpromenadene og ved de fleste golfhullene) ble dette et forstyrrende element. Men jeg kom da rundt det på et vis. Litt annerledes er det å trene i denne kroppen, men jeg setter sånn pris på at jeg får til mye mosjon, selv om det er veldig tilpasset og ikke spesielt hardt.

Var så glad på vei hjem for at ferien ble aktiv også. Ikke minst samvittighetsmessig, for det blir jo mye passiv slaraffenliv, og god mat/drikke. En balanse gir meg til syvende og sist den beste ferien. Det må jeg aldri glemme.

Har du ferie- og treningsplaner? Send gjerne noen tanker eller spørsmål!

Alle gode ting er tre!

Solskinn, skiløyper & bare veier!!!

Bildet under beskriver tre goder som jeg setter stor pris på i disse dager, nemlig flotte skiløyper, sol og bare veier:)

Her kan man fråtse i gode treningsmuligheter! Håper du benytter deg av det som finnes i ditt nærmiljø:) Dagene er betydelig lengre og lysere her på Østlandet, og det er bare å nyte dette fullt ut!!! Personlig er jeg veldig glad i mars måned, nettopp fordi man kan få litt av «alt» (og muligens også fordi jeg har bursdag i mars:)

I går fikk jeg meg en to mils langrennstur HELT ALENE! Ingen pulk, ingen votter som måtte tas på, neser som måtte tørkes eller hundebånd som hadde hengt seg opp i skiene. LUKSUS! Dette er takket være verden snilleste mamma, som tar sin rolle som mormor på alvor. Slike turer kan jeg leve lenge på, og mange ubesvarte spørsmål eller løse tanker faller ofte på plass etter noen km i skog og mark. Har du prøvd dette selv? Om ikke kan det anbefales på det sterkeste:) God tur, det er deg vel undt!