VINTERFERIE!!!

Der var vi på plass på fjellet! Deilig å komme seg opp til fjells, spesielt når svigersforeldre har maten klar på bordet og alt er på stell! Nå satser vi på lange dager utendørs med både langrenn, slalom og aking:) Måtte solen titte innom også:)

I helgen holdt jeg et trenerseminar for RG- og turntrenere fra hele landet. RG er jo min «gamle» idrett, så det var veldig gøy å treffe gamle kjente og prøve seg litt på gamle kunster. Trening ble det heller lite av disse to dagene, men jeg fikk meg en liten gåtur i solskinnet hver av dagene.

Men; hele forrige uke hadde vi strålende vær i Oslo, og jeg spise lunsjen min på Ullevålsæter fire av fem dager! Ikke verdens beste skiføre på slutten av uken, men desto bedre trening å komme seg opp! Jeg legger Anna i pulken hjemmefra, og setter Marie oppå pulken, før vi tusler av gårde til barnehagen. Fra barnehagen fortsetter Anna og jeg oppover til Ullevålsæter og gjerne enda litt lenger inn i Nordmarka:) Anna sover godt i pulken, og kan sove opptil tre timer i strekk. Fra ca 6 mnd alder er det ikke noe problem å bruke pulk, så lenge man ikke er ute i altfor kaldt vær (dvs mindre enn 10 minus). Det fine med Ullevålsæter er at man kan gå inn om det skulle være nødvendig, både med tanke på amming, mating og bleieskift av den minste. Anna er ikke så interessert i amming på dagtid lenger, så jeg tar med både fruktsmoothie og Nestle sine barneyohgurter, samt litt brød og vann til henne. Hun sitter også våken i pulken og ser på alt rundt seg, men gjerne ikke lenger enn èn time av gangen. Viktig at de små barna også får litt tid til å krype rundt på oppdagelsesferd, ikke bare sitte stille i en vogn eller pulk:)

 

 

 

 

 

Legger ved et bilde fra gårdagens løpetur, som ble foretatt hjemme på Dokka, sammen med verdens beste turkamerat, nemlig godgutten Gorm!!!

God vinteferie til alle som har det denne uken! Håper dere får masse frisk luft!!!!

kurs og nye treningsformer

Hei igjen.

Var for ett par uker side på kurs i corebar vital,og det så greit ut,enkle trinn og ikke noe hopp.

Så det å følge instruktør Kristin var så lett så,men så kommer du hjem fra kurs og skal lære deg hele koreografien for å holde timen selv da er det ikke like enkelt,musikk og tellinger skal stemme over ens og teknikken bør være på plass når du skal instruere.

Så her sitter jeg og pugger en dvd,det er som å begynne i denne bransjen på nytt på en måte,man blir usikker og gruer seg il første time.

Jeg merker at jeg har veldig godt av å være i denne situasjonen,da er det lettere for meg å se og forstå både nye instruktører og mennesker som kommer hit for å trene kanskje det er første gang de i det hele tatt er inne på ett treningssenter.

Det er ganske overveldende for mange det å komme over dørstokken og faktisk gjøre alvor av det man har tenkt på i månder,det å starte å trene.

Alle vet jo hvor viktig det er og hvor godt det gjør,men det tar litt tid å komme seg dit at det er moro og deilig å gjøre en økt.

Jeg ser at mange er usikre og føler seg utilpass,så da er det om å gjøre for oss her på senteret og se disse menneskene og være der hver gang det er en øvelse som er vanskelig eller ukjent.

Men tilbake til corebar,dette er en treningsform jeg liker godt,det er kondisjon og styrke i samme time,og man merker virkelig at det er noen muskler som jobber som ikke er så aktive til vanlig.

Den corebar vital varianten jeg skal bruke er helt uten hopp og med god instruksjon i teknikk,hvordan du jobber mest effektivt og får mest ut av treningen.

Jeg bruker en 1 kg bar som både brukes på nakken ,bak rygg og i front for å bruke slag i treningen.Det er mye rotasjoner så coremusklene vikelig får kjørt seg.

Så mine dager nå går med til å holde timer,har mest pilates,spinning og styrke,og skal etter hvert som jeg blir trygg i corebar også starte timer i det.Det gleder jeg meg til.

Det er lett å bli så drillet i det du gjør at man sovner litt,så det er sunt å bruke hodet og gå løs på noe nytt,det gir meg mye.

Har nå akkurat kommet opp fra en vital time,det er godt å kjenne kroppen har godt av denne type trening,er fortsatt med kristin,tenker å prøve meg som instruktør neste uke,vi får se.!!

Ha en god treningsdag dere også.!

Vennlig hilsen Trine Hattestad

Hverdagsluksus!!!

Her ser dere min form for hverdagsluksus i kveld:) Hva er din hverdagsluksus?

En helt genial massasjepute med varme, som myker opp mine slitne og trøtte legger:) Dagen idag har jeg tilbrakt på langrennski i hele 4 timer!!! Helt perfekte forhold i Nordmarka, og skikkelig påskesol, så jeg klarte rett og slett ikke avslutte turen før jeg måtte:) Noe av det beste med barselspermisjon er å kunne utnytte fine dager som idag, og suge til seg sollyset! Anna storkoser seg i pulken, og vi tar selvfølgelig gode pauser innmellom hvor hun får komme opp og bevege seg litt. Idag sov hun faktisk tre timer i strekk, så hun nyter nok av sin trygge hule inni pulken. Nå har det derfor litt pleie for skrotten, hvilket innebærer både filing, peeling, skrubbing og kuring på badet, benmassasje og god varm te i koppen:)

Helgen gikk altfor fort, men vi fikk også da masse frisk luft og tid sammen. Søndag var jeg alene med jentene, så da ble det skitur med pulk til Sognsvann og aking der. Lørdag var hele familien ute på tur i skogen og i hagen, og vi lagde to store snømenn, snøhule og ikke minst var det ekstra gøy på rattkjelken ettersom snøen hadde blitt til is!

Rett før helgen var jeg lite aktiv. Det ble gåing/løping til og fra barnehage onsdag og torsdag (ca 2 km èn vei), samt 20 min styrketrening hver av dagene. Kroppen min var rett og slett ikke helt våken! Jeg sover veldig lite pga snørrete barneneser, og en Anna som får tenner og som vi prøver å ikke mate om natten. Jeg klarer rett og slett ikke å presse noe som helst! Uansett er det godt med frisk luft og litt høyere puls i ny og ne, så får toppformen komme senere.

Legger ved et par bilder av mageøvelser som jeg sniker inn på kveldene et par ganger om uken:)

Ingen av øvelsene er vanskelige, men sørg for å holde ryggen din naturlig rett hele tiden. I den første øvelsene senker du bena langsomt mot gulvet MENS KORSRYGGEN HOLDES I GULVET! Snu bevegelsen når du ikke klarer å holde ryggen lenger. Gjør ca 12 reps i 3 serier. Den andre øvelsen holder du så lenge du klarer x 3 🙂

Lykke til!

Dans step – min favoritt

«Trening skal aldeles ikke være gøy», hører jeg treningseksperter si. Tror jeg skjønner hva de mener. Enkelte av de aktiviteten jeg vanligvis gjør når jeg ikke er gravid, gjør jeg på grunn av effekten jeg får. Og etter perioder med laber trening, er det tøft å begynne. Men for meg er dansstep rett og slett gøy! Før dansstep-trening gleder jeg meg – hver gang. Jeg digger koordinasjon til musikk, og å svette mens jeg danser. Derfor har det dominert treningsukene mine i mange år. Det har sikret min grunnform. Side jeg har gjort det mye, kan jeg oppnå høy puls og god treningseffekt av sånne timer. Det er jo derfor jeg bruker så myye tid på steppen. Det er gøy og det er god trening!

All kooreografien foregår over, rundt, foran og bak steppen, og det er vanskelig å sluntre unna. Beina må opp og kroppen må flyttes mye skal du henge med på blokkene. Men du bør ha erfaring med enklere step før du prøver.

Gode dansstep-instruktører er sørgelig nok en utdøende rase. Tore Vik var min største helt for noen år tilbake før han sluttet. Ronny Brun holder heldigvis fortsatt koken, og jeg er fast på timene hans på mandager på Sats Spektrum – knall start på uken!!

MANDAGER: Å danse rundt steppen er gøy. Å danse rundt tre stepper, etter instruksjon fra Ronny, er utfordrende og råmoro.

Der møter jeg kjente, og alltid hyggelige og blide Ronny som øser av sin kreativitet gjennom programmet. Jeg trener mye forskjellig og ofte alene, og nyter veldig tilhørigheten jeg kjenner på – på mandager.

Om dagen er det dog litt mindre sprut over min deltakelse. Jeg unngår hopp, prøver å unngå å miste balansen og å bli altfor varm og sliten. Litt forbeholden. Jeg er nå i uke 22 i svangerskapet og sist mandag lurte jeg på om det ble siste gang før fødsel. Kjenner at jeg er en del kilo tyngre og bærer et voksende liv i magen, spesielt når jeg trener opp/ned/rundt på step, men det gikk ok fortsatt. Jeg gjør alternativer så jeg har en fot i gulvet/steppen hele tiden og aksepterer at jeg for tiden er med mest for å kose meg, snarere enn å få supertrening. Glad for at det fortsatt funker helt fint, for det blir rett og slett litt stusselig ikke å ha dans step i hverdagen.

Jeg har selv vært trener på dansstep i mange år inntil nylig, og hadde min siste time som instruktør her om dagen.

NEDTRAPPING: Etter kondisjonstimen på steppen, er det godt å tøye ut. Men ofte burde jeg satt av mer tid, men det er ikke så lett når koreografien i hoveddelen endelig sitter for alle, og det alltid er en deltaker som sier "eeen gang til".

Det tok bra av, veldig god stemning og de som var på timen jobbet såååå bra. Det er så kick det! Kjempe bra finale i dobbelforstand 🙂 Kommer til å savne timen og alle folka!

Vel, på mandag blir det step med Ronny igjen,  gleder meg!

Har du funnet en treningsform du gleder deg til? Hva passer akkurat deg midt i blinken? Finner du en favoritt som du får tid til to-tre ganger i uken – er det gull verdt!

Velkommen til min treningsverden!

Da var vi i gang med bloggingen! Jeg skal, sammen med Trine x 2, etter beste evne dele treningserfaringer med dere, og jeg håper dere følger med på ferden.

Bildet under beskriver godt mine siste treningsopplevelser! Fantastiske skiforhold i Nordmarka, og ettersom jeg er i barselspermisjon, nyter jeg både dagslys og nypreppa løyper! Skitur er for meg en energiboost uten like! Frisk luft, stillhet, verdens beste «rouge» i kinnene, meg og tankene mine, naturopplevelser, hele kroppen på jobb og hodet har fri! Jeg er så heldig å ha skiløypa rett utenfor stuevinduet, så jeg setter minste jenta i pulken, og den litt større oppå pulken. Så trasker vi avgårde til barnehagen som ligger ca 2 km hjemmefra. Der setter jeg av Marie (3 1/2 år), mens Anna (8 mnd) og jeg rusler videre. Dvs mor går, Anna sover:)

I helgen ble det derimot dårlig med trening, da far i huset gikk Holmenkollen skimaraton lørdag, og jeg selv jobbet søndag. Lørdag var jeg i akebakken med Marie, noe som i seg selv faktisk kvalifiserer til trening. Opp og ned, opp og ned! Skikkelig intervall:) Søndag ble det null trening, knapt nok frisk luft!!!! Jeg var inne på NIH hele dagen, elendig måte å feire morsdag på! Idag (mandag) ble det også dårlig med treningen, da jeg hadde svigermor på besøk og begge jentene hjemme. Hadde tenkt å spinne litt på innesykkelen vår i kveld, men etter at jeg fikk barn har jeg blitt skikkelig dårlig til å trene på kveldstid. Når kveldsroen har lagt seg i heimen, drar ofte min mann på langrenn og jeg synker altfor fort ned i sofaen, eller «jobber» som husmor. I morgen er jeg derimot klar for ny langrennstur (med nypreppa ski!!), gleder meg! Har også noen hjemmeøvelser jeg skal dele med dere, så heng på!!!

Sambafitness er en utrolig oppkvikker i høstmørket.

Var på en utrolig inspirerende sambafitness time i går.

Det føles nesten ikke som om jeg trener,det er bare moro.

ser rundt meg og ser så utrolig mange blide og fornøyde ansikter,folk stråler.

Ser frem på instruktøren vår som heter Paulo og er Brasiliansk,han har noenb ledd i kroppen som jeg desverre ikke har.

Hoftene roterer i ett utrolig tempo,det er fasinerende.

hver sang i sambafitness har sin koreografi,men det er ingen vanskelige trinn,det er bare å henge med.

Ser flere som ellers ikke går på aerobic og dansetimer som får til samban veldig bra.

Tror alle koser seg og glemmer at de kanskje ikke føler seg helt på topp når det gjelder trinn.

Og det som fasinerer meg er alle de blide ansiktene som stråler rundt meg.

Folk digger å være i bevegelse etter fasinerede rytmer,det gir så mye energi.

Min trening gjennom uka er mye sykling,styrke og pilates,så jeg merker at jeg trenger disse lukene i uka mi.Så prøver å legge inn en fast dag med noe som gir meg noe,da min hverdag ellers er mye å gi av meg selv til andre,gjennom å trekke igang og være insprerende for kundene her hos oss. Det er kanskje en ting å tenke på for de som synes det er tungt å trene,prøv en hot dansetime det er så gøy og timen går som en røyk.

Jeg forteller alltid alle andre viktigheten av å variere treningen,men er ikke alltid like flink selv,men blir utrolig blid og glad når jeg trener med andre og får påfyll.

Vi snakker ofte om det her på senteret blant instruktørene ,og alle føler viktigheten av å trene med andre.

Man blir fort lei seg selv og det man selv gjør hver dag.

Ha en fin dag videre.

Hva med å legge inn en danseøkt?

Vennlig hilsen Trine Hattestad